Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er en jente på 20 år som det siste året har vært plaget med smerter under samleie. Disse smertene kommer 1-2 uker før jeg skal ha mensen. Da svir det samtidig å tørke seg, men er aldri vondt å tisse. Jeg trodde lenge at smertene kom av p-pillene. Jeg pleide å hoppe over mensen en god del før, men plutselig oppsto disse smertene. Jeg slutten å hoppe over mensen og hadde ikke smerter på 6 månder. Skulle prøve å hoppe over mensen igjen men smertene oppsto kort tid etter pga ingen mensen. Trodde lenge dette var sopp, men Smertene forsvant igjen etter jeg har hatt mensen. Men di kommer nå alltid tilbake 1-2 uker før mensen, og da er det så ubehagelig og vondt at samleie ikke er mulig. Valgte å slutte på p-piller, men det ble ikke noe bedre. Samleie er altså vondt og ubehagelig før mensen i 1-2 uker  og rett etter mensen. Midt i syklusen kan jeg altså ha sex som normalt uten smerter, men smertene kommer alltid tilbake når det går mot ny menstruasjon. Kan altså bare ha samleie 1-2 uker i syklusen min. Har nylig startet opp på p-piller igjen da smertene ikke ble bedre av pille slutt. Har vært til gynokolog med problemet, men alt ser fint ut. Begynner å bli veldig lei dette og lurer på hva som kan forbedre situasjonen. Er så vansklig å skjønne hva disse smertene kommer av, og er villig til å prøve alt for at jeg kan få et normalt sexliv igjen. Har samboer og dette begynner å bli veldig frustrerende. Håper på svar om hva dette kan være.

mvh jente 20 år

Anonymkode: 6dacd...42b

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose

Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. Smertene er størst i tiden rett før menstruasjon og under menstruasjon

En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).  

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
På 4.8.2018 den 22.29, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Endometriose

Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. Smertene er størst i tiden rett før menstruasjon og under menstruasjon

En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).  

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Har prøvd såkalte minipiller. Men uten mensen forsvinner ikke smertene, da er di der hele tiden. Det er som om mensturasjonen renser bort smertene igjen. Kroppen min tåler ikke å hoppe over mensen eller liknende, da blir smertene mye verre og vedvarer helt til neste mens igjen. Derfor ble det mye værre når jeg gikk på minipiller uten menstruasjon. Får dra til legen igjen i håp om at vi finner en løsning. 

Anonymkode: 6dacd...42b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...