Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har hatt hormonspiral i mange år, og har hatt samme spiral i 5,5 år nå. Jeg er 51 år, og legen sa at jeg nok kanskje kunne ha samme hormonspiral frem til jeg ikke trengte det lenger pga overgangsalderen. Satte den inn i begynnelsen av 2013.  Mens jeg har hatt hormonspiral har jeg nesten ikke hatt blødninger i det hele tatt. Nå har jeg begynt å få litt blødninger.... noen ganger bare litt.... og noen ganger mye i nesten en uke. ( Satte inn spiralen pga veldig store blødninger ) Men mensen er fortsatt regelmessig..... og jeg lurer på om jeg bør bytte hormonspiral sånn at jeg ikke blir gravid. Har lest at den «kan» sitte inne i 7 år......   

Dersom jeg setter inn ny spiral nå..... vil jeg da få mindre mens / blødninger mens overgangsalderen pågår ?  Har lest at det kan være endel uregelmessige blødninger under overgangsalderen, og om jeg kan unngå det med å bytte igjen nå.... så er jo det bra... 

Er litt usikker på hva jeg bør gjøre...... 

Anonymkode: f9705...fda

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443817-hormonspiral-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det stemmer at du kan ha hormonspiralen i 7 år. Det er ikke risiko for graviditet fordi spiralen gir litt blødning. Selv uten hormon vil spiralen beskytte mot graviditet i din alder hvor sjansen/risikoen for graviditet er meget, meget lav. Hvis du får mer og ubehagelig blødning, kan den skiftes, men det er ikke sikkert at du behøver å bytte den.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Greit å vite at det er mindre sjans for å bli gravid i min alder.  Tror du at blødningene m.h.t. overgangsalder blir mindre med en NY hormonspiral ? Eller er dette andre typer blødninger som ikke har noe med den månedlige mensen å gjøre ?  

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke si noe konkret om menstruasjonsmønster med hormonspiral, og i overgangsalderen er det også vanlig med uregelmessighet. Hvis dine blødninger blir for plagsomme, så kan du tenke på en ny spiral, men foreløpig vil jeg anbefale deg å se det an. Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...