Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har hatt hormonspiral i mange år, og har hatt samme spiral i 5,5 år nå. Jeg er 51 år, og legen sa at jeg nok kanskje kunne ha samme hormonspiral frem til jeg ikke trengte det lenger pga overgangsalderen. Satte den inn i begynnelsen av 2013.  Mens jeg har hatt hormonspiral har jeg nesten ikke hatt blødninger i det hele tatt. Nå har jeg begynt å få litt blødninger.... noen ganger bare litt.... og noen ganger mye i nesten en uke. ( Satte inn spiralen pga veldig store blødninger ) Men mensen er fortsatt regelmessig..... og jeg lurer på om jeg bør bytte hormonspiral sånn at jeg ikke blir gravid. Har lest at den «kan» sitte inne i 7 år......   

Dersom jeg setter inn ny spiral nå..... vil jeg da få mindre mens / blødninger mens overgangsalderen pågår ?  Har lest at det kan være endel uregelmessige blødninger under overgangsalderen, og om jeg kan unngå det med å bytte igjen nå.... så er jo det bra... 

Er litt usikker på hva jeg bør gjøre...... 

Anonymkode: f9705...fda

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443817-hormonspiral-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det stemmer at du kan ha hormonspiralen i 7 år. Det er ikke risiko for graviditet fordi spiralen gir litt blødning. Selv uten hormon vil spiralen beskytte mot graviditet i din alder hvor sjansen/risikoen for graviditet er meget, meget lav. Hvis du får mer og ubehagelig blødning, kan den skiftes, men det er ikke sikkert at du behøver å bytte den.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Greit å vite at det er mindre sjans for å bli gravid i min alder.  Tror du at blødningene m.h.t. overgangsalder blir mindre med en NY hormonspiral ? Eller er dette andre typer blødninger som ikke har noe med den månedlige mensen å gjøre ?  

Mette Moen, Gynekolog