Gå til innhold

Hvor tidlig kan man sjekke om man har fått kjønnssykdommer? (Etter voldtekt)

Anbefalte innlegg

Jeg ble voldtatt for noen dager siden. Jeg var på sykehuset, men det var i et annet land, og jeg opplevde litt kommunikasjonsproblemer med dem på sykehuset pga språket.

Jeg har kommet hjem nå og vil sjekke meg for alt som er. Tviler veldig på at jeg kan ha blitt gravid siden jeg har spiral. Kommer likevel til å ta en test eller flere om 1-2-3 uker. 

Men jeg vil sjekke om jeg har blitt smittet av noen kjønnssykdommer. Jeg har en kjæreste og han vet om det som skjedde. Jeg vil ikke smitte ham med noe hvis det blir sånn at jeg i det hele tatt orker å ha sex i nærmeste fremtid. Jeg vil heller ikke risikere å bli ufruktbar eller få andre komplikasjoner. 

Må jeg vente litt før jeg tar undersøkelse for å finne ut om jeg har blitt smittet av noe? Jeg tror de undersøkte meg ordentlig på sykehuset, men jeg vet ikke om de kommer til å gi meg beskjed om eventuelle funn. Og slike sykdommer finner de kanskje ikke ut om jeg har når det bare hadde gått noen timer siden voldtekten? Jeg ble hentet av ambulanse og ble tatt veldig alvorlig synes jeg. Men jeg forsto ikke alt de sa, og jeg tror ikke de forsto meg helt heller. Men jeg fikk noe som jeg tror er en grundig sjekk både gynekologisk og ellers. 

Dette var en forferdelig opplevelse, og føler at det kompliserer ting mer når jeg ikke klarte å kommunisere ordentlig med dem og de kanskje ikke tar kontakt med meg igjen. 

Jeg vil gå til legen min her hjemme nå, men han har litt ventetid. Jeg kan be om akuttime men vil ikke gjøre det hvis resultatene uansett ikke er til å stole på. Jeg vet ikke. 

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så forferdelig med en slik opplevelse, og i et annet land! Jeg vet ikke hvor du bor, men det må være et voldtektsmottak i din bostedsregion? Du kan evt ringe gynekologisk poliklinikk ved det lokale sykehus og få informasjon. Vanlig rutine er oppfølging med ny prøvetaking etter 2 og 4-6 uker, senere etter 3 og 6 måneder, avhengig av hvilke prøver som skal følges opp. Men jeg foreslår at du allerede nå tar kontakt. Dette er ikke noe fastleger har rutine på. Jeg håper at du kan få hjelp til å bearbeide det traume du har vært utsatt for og få sjekket at du ikke har fått noen infeksjon. Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
1 time siden, Mone12335 skrev:

Jeg ble voldtatt for noen dager siden. Jeg var på sykehuset, men det var i et annet land, og jeg opplevde litt kommunikasjonsproblemer med dem på sykehuset pga språket.

Jeg har kommet hjem nå og vil sjekke meg for alt som er. Tviler veldig på at jeg kan ha blitt gravid siden jeg har spiral. Kommer likevel til å ta en test eller flere om 1-2-3 uker. 

Men jeg vil sjekke om jeg har blitt smittet av noen kjønnssykdommer. Jeg har en kjæreste og han vet om det som skjedde. Jeg vil ikke smitte ham med noe hvis det blir sånn at jeg i det hele tatt orker å ha sex i nærmeste fremtid. Jeg vil heller ikke risikere å bli ufruktbar eller få andre komplikasjoner. 

Må jeg vente litt før jeg tar undersøkelse for å finne ut om jeg har blitt smittet av noe? Jeg tror de undersøkte meg ordentlig på sykehuset, men jeg vet ikke om de kommer til å gi meg beskjed om eventuelle funn. Og slike sykdommer finner de kanskje ikke ut om jeg har når det bare hadde gått noen timer siden voldtekten? Jeg ble hentet av ambulanse og ble tatt veldig alvorlig synes jeg. Men jeg forsto ikke alt de sa, og jeg tror ikke de forsto meg helt heller. Men jeg fikk noe som jeg tror er en grundig sjekk både gynekologisk og ellers. 

Dette var en forferdelig opplevelse, og føler at det kompliserer ting mer når jeg ikke klarte å kommunisere ordentlig med dem og de kanskje ikke tar kontakt med meg igjen. 

Jeg vil gå til legen min her hjemme nå, men han har litt ventetid. Jeg kan be om akuttime men vil ikke gjøre det hvis resultatene uansett ikke er til å stole på. Jeg vet ikke. 

Det gjør virkelig vondt å høre dette. Min datter opplevde det samme for et år siden. Vi tok kontakt med legevakten i byen. Vi fikk raskt time på voldtektsmottaket der. Slapp å sitte på venterommet så lenge. Kom inn på eget rom der de tok god tid med henne. Ble møtt på en svært verdig og forståelsesfull måte. Fikk snakke med en kvinnelig lege og tatt GU. De hadde en nøye oppfølgingsplan med vaksiner og blodprøver. Fikk nye timer til oppfølging flere ganger i løpet av et halvt år. Man kunne også få samtale med livskrisehjelpen på legevakten hvis ønskelig. Alt dette var gratistilbud. Min datter valgte senere å gå til SMISO. 

Anonymkode: b6f0d...b87

Tusen takk for svar til dere begge. Jeg bor et sentralt sted med flere sykehus i umiddelbar nærhet, så jeg regner med at minst ett av dem har et slikt tilbud. Skal ta kontakt og be om hjelp. Takk igjen 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...