Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde en spontanabort i uke 6 i april (foster sannsynligvis ikke utviklet normalt, siden gynekolog ikke fant noe i livmoren en dag før blødningen startet "skikkelig"), og en konstatert missed abortion i uke 11 (foster 9 uker) nå i forrige uke.Dette er mine to eneste svangerskap. Tok ut hormonspiral i januar. 

Fikk utskraping av missed abortion for 8 dager siden, og har ennå småblødninger. Det gir seg litt, og så begynner det med friskt blod et par dager etterpå. I går var jeg fysisk aktiv for første gang etter inngrepet fordi jeg følte meg bra, men rikelig med friskt blod rett etterpå (som gav seg igjen). Er dette normalt? Er det et "sår" i livmoren som egentlig må få tid til å gro? Ingen smerter utenom litt stikking i sidene av magen, og ingen feber eller annen sykdomsfølelse. 

Og så strever jeg med tanker på om det var noe jeg kanskje gjorde som gjorde at det gikk så galt denne gangen. Jeg var veldig bekymret, og var til tidlig ultralyd både i uke 7 og i uke 9, og så et friskt foster med sterk hjertelyd. Gynekologen jeg var hos sa at dette kom til å gå veldig bra, at sannsynligheten for å miste var veldig lav. Og så skjedde det likevel. Har hatt blødninger gjennom svangerskapet, som en veldig, veldig liten mens uka etter positiv test, og litt underveis (små blødninger, mest på papiret når jeg tørket meg). Slikt blod kom òg noen dager før min første spontanabort.

Har nå et litt angsfylt forhold til det å bli gravid igjen, og spesielt om jeg kommer til å blø igjen. Går det an å gå gjennom svangerskap uten å se blod? Jeg vil så gjerne klare å få dette til, og føler at alle andre får det til, men at jeg ikke klarer en så enkel ting som å få et barn, og at legene synes jeg er brysom og litt dum som ikke klarer det. Legene kunne ikke peke på noe som de umiddelbart så som skule tyde på at noe var galt. Har jo hatt ganske mange innvendige ultralyder det siste halve året.

Er snart 29 år, 69 kg, 164 høy, tidligere alltid frisk og har ikke hatt noen problem med syklusene mine. Mellom de to graviditetene mine hadde jeg litt vondt i ene eggstokken samtidig som jeg hadde en soppinfeksjon som ikke forsvant, fikk da en innvendig ultralyd og gynekologen så en cycte som hadde sprukket på ene eggstokken. Hun sa at det var helt normalt, og den grodde fint igjen. Soppinfeksjonen forsvant med en gang jeg tok en tablettkur som jeg fikk på resept. 

Dette ble litt langt, men jeg tenker på dette konstant.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå din sorg over to mislykte graviditeter og bekymring videre frem.

Minst 15% av alle svangerskap ender med abort, kanskje så mye som 50%, men i mange tilfeller oppfattes det bare som en forsinket menstruasjon.

Du har hatt utskraping etter siste abort, men blør fortsatt. Ved graviditet omdannes slimhinnen i livmoren, og den kan ikke fjernes totalt ved en utskraping, men vil rense seg etter hvert. Som en rikelig og langvarig blødning. Det kan gå opp til 3 uker med denne prosessen. Samtidig vil en ny slimhinne vokse frem, og første menstruasjon vil komme på et eller annet tidspunkt med ny blødning. Det at du blør ved fysisk aktivitet betyr at det blod som har samlet seg i skjeden, renner ut. Det er helt normalt.

Etter en menstruasjon kan du igjen forsøke å bli gravid. Det er viktig å ta folat, gjerne avstå fra alkohol i prøveperioden og ha et sunt kosthold. Ellers er det ikke mye du kan gjøre for å hindre abort. Abort skyldes som regel at det er noe galt med egget, så naturen rydder opp. Det er sjelden man finner årsak til abort, selv hos de som utredes for gjentatte aborter, dvs mer enn tre aborter. Det er 80% sjanse for at det skal gå bra neste gangen. Du er i en gunstig alder for å bli gravid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

6 minutter siden, Mischa89 skrev:

Jeg vil så gjerne klare å få dette til, og føler at alle andre får det til, men at jeg ikke klarer en så enkel ting som å få et barn, og at legene synes jeg er brysom og litt dum som ikke klarer det.

Akkurat de tankene kan du i hvert fall legge bort. Det er mange som strever, og en stor del av de som ender opp med å få det antall barn de ønsker seg, har hatt minst ett mislykket forsøk underveis.

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg er helt sikker på at du ikke mistet fordi du gjorde noe galt. Et levedyktig foster som har festet seg ordentlig, er nesten umulig å bli kvitt, for å si det litt stygt. Tenk på alle de som, for ikke altfor mange år siden, forsøkte alle kjerringrådene for å få avsluttet uønskede svangerskap - uten å lykkes. De aller fleste påstander om at man aborterer fordi man spiser, drikker eller oppfører seg "feil", er bare myter. Kvinner gjennomgår svangerskap under de vanskeligste forhold, verden hadde ikke vært overbefolket hvis det krevde perfekt livsførsel og nærmiljø.

Jeg skjønner godt at det er tungt å miste når man har sett hjertelyd, det stemmer at man da har statistikken på sin side.

Du har i hvert fall ikke vanskelig for å bli gravid - selv om jeg vet at det ikke er noen trøst akkurat nå. Det er kanskje lurt å ikke stresse med ny graviditet altfor tidlig, vent til syklusen er i normalt gjenge og du er litt ovenpå igjen.

21 minutter siden, Mischa89 skrev:

Går det an å gå gjennom svangerskap uten å se blod?

Mitt første svangerskap var helt ukomplisert uten en bloddråpe. Så strevde vi i mange år med å få til barn nr. 2. Da vi endelig fikk det til, spontanaborterte jeg etter 11 uker etter å ha hatt småblødninger en stund. Så gikk det enda et år før jeg omsider ble gravid igjen. Da fikk jeg også blødninger, men det gikk bra allikevel. Begge er voksne nå.

Klem og lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...