Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

i dag er det 5 dager siden jeg gjennomførte hysterektomi. De fjernet livmorhals, eggledere og livmor laparoskopisk. Jeg føler meg så utrolig fin! Og da er jeg redd for at jeg går for fort frem med hensyn til trening. Jeg er veldig glad i styrketrening, og jeg var første gang i helsestudio i går. Jeg unngikk øvelser der jeg kjente ubehag i magen (jeg tar ingen smertestillende lenger), men jeg har ikke vært veldig forsiktig mht løfting og nå er jeg litt bekymret. Hvis jeg løfter, men ikke kjenner ubehag, gjør jeg noe galt da? Kan det likevel medføre komplikasjoner? Må jeg være kjempestreng og ikke løfte mer enn 0,5-1kg? Eller kan jeg fortsette som jeg gjorde på treningen i går, PG for så vidt i dag også så lenge jeg ikke får vondt? Jeg utfører ingen øvelser som går direkte på magen, men en del av treningen min krever aktiv kjernemuskulatur. Jeg blør ingenting fra såret i skjeden. 

Og da kommer jeg til neste spørsmål. Samleie: når kan jeg gjenoppta dette? Jeg føler meg som sagt veldig fin, og har ingen smerter. Masse energi! Jeg fikk ingen beskjed på sykehuset om hvor lenge jeg bør vente, men vet at jeg bør vente til evt sting øverst i skjeden er borte. Hvor lang tid vil dette ta ca? 

På forhånd takk for svar 🌸

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443871-tiden-etter-hysterektomi-trening-sexliv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er informasjonen fra St Olavs Hospital:

Restitusjon og sykemelding etter fjerning av livmor

Husk at du som er nyoperert trenger ro og hvile. Trening som aerobic og lignende bør du vente med i minst 6 uker. Ved åpen kirurgi må du vente 8-12 uker. Det er smerteterskelen som styrer hvor fysisk aktiv du klarer å være i tida etter operasjonen. Du skal ikke gjøre noe som gjør vondt.

Unngå samleie 8 uker etter operasjonen.

Lengde på sykmelding er avhengig av hva slags operasjon du har gjennomgått. Ved kikkhullsoperasjon er det vanlig med et par uker etter operasjonen. Ved åpen kirurgi er det vanlig med rundt 4 uker sykemelding, avhengig av hvor fysisk krevende arbeid du har.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...