Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I går, på dag 14 i syklusen min oppdaget jeg mørk utflod/blod. Har googlet meg halvt ihjel om hva dette kan komme av. Sammen med blodet har jeg også smerter, kjennes ut som mensensmerter, ellers er formen helt normal. I dag er fremdeles smertene der, og blodet har blitt "normalt", som vanlig mens liksom.

Jeg går på minipillen Conludag, som jeg har gjort de siste 2 årene, og aldri opplevd mellomblødninger. Så jeg aner ikke hvor vanlig det er. Sånn det kjennes nå så er det mensen som er på villspor, men man har vel ikke naturlig mens med minipiller? 

Kan jo også nevne at syklusen min er rimelig stabil, på 25-28 dager. 

Jeg har nok et snev av helseangst og nå er jeg kjemperedd fordi noe er "unormalt"...

Spørsmålet mitt blir vel egentlig om det er vanlig med mellomblødninger/blødningsforstyrrelser når man går på minipille, selvom det ikke har vært noe problem før nå? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443946-bl%C3%B8dning-midt-i-syklusen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Conludag er en svak minipille som vanligvis ikke påvirker syklus og menstruasjon. Din syklus på 25-28 dager bekrefter det. Det er en naturlig menstruasjon som kommer med denne minipillen. Det betyr at du har eggløsning, og noen får både smerter og ekstra blødning i forbindelse med eggløsningen. Hos noen få kan det bli endring av syklus på minipiller, f.eks. at menstruasjonen stopper helt opp eller at det kommer mellomblødninger. Litt rart at det ikke har skjedd tidligere hos deg Jeg synes at du skal se det an en måneds tid, og fortsetter det søker du lege. Først en undersøkelse hos fastlegen, og så evt henvisning til spesialist.

Effekten av Conludag er å endre slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. De må tas veldig regelmessig, maksimale slingringsmonn er 3 timer. De kan brukes av alle kvinner, også de som har tendens til blodpropp. Sikkerheten er noe mindre enn med vanlig p-pille og de sterkere minipiller. Conludag egner seg derfor bedre for kvinner med redusert fruktbarhet, f.eks. i ammeperioden eller i sist i den fruktbare alderen.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Sikkert et dumt spørsmål, og kanskje kan du ikke svare, men hadde dette vært et symptom på noe "farlig", ville det da kjentes akkurat likt som menssmerter? Jeg skal prøve å slå meg til ro med svaret ditt om å se det ann en måned, men det er vanskelig når man er engstelig.

• 4 uker senere...

Hei igjen! 

Tenkte jeg likegodt kunne spørre under denne tråden, da det forsåvidt er samme tema. 

Etter denne episoden med blødning som varte en snau uke, fikk jeg igjen mens på dag 13. Dvs to sykluser på 14 og 13 dager. Så har det gått helt greit en stund, og nå er jeg på dag 20 og har begynt med litt symptomer på at mensen kommer snart (murring i magen og litt lysebrun utflod). Jeg tenkte at så lenge syklusen er over 20 dager er det bra, har hatt så korte som 23 dager før, men det vanligste er 26 dager. Lurer på om jeg skal kontakte lege bare for å få sjekket opp, eller se ann frem til neste mens? Siden det nå virker å ha "stabilisert" seg litt. Fra 20 dager og oppover er vel normal syklus? 

Takk for svar!

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Litt dumt å fortsette i samme tråd. Jeg må da lese igjennom alle tidligere spørsmål og svar.

En normal syklus er 25-35 dager (fra første til første dag). Du bruker Conludag og da kan syklus bli uregelmessig. Se mitt svar fra 12.august. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...