Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en jente på 24 år som var hos gynekolog første gang i mars. Tok celleprøve som viste lette celleforandringer. Pga. mye angst for livmorhalskreft tok jeg ny celleprøve en ukes tid senere. Den viste «ingenting». I og med at jeg hadde celleforandringer skulle jeg komme tilbake for å ta ny prøve etter seks måneder. Jeg var tilbake nå og tok ny celleprøve og fikk påvist ASC-US, med positiv HPV 16. Ble oppringt og fortalt at det måtte foretas biopsi/vevsprøve. Den har jeg nå tatt. Det har blitt foretatt kolposkopi under alle tre undersøkelsene.

Det jeg nå er veldig bekymret for, letter sagt angst for, er om vevsprøven plutselig viser at jeg har kreft. Burde ikke det syntes på celleprøvene og evt. under kolposkopi?? 

Er så redd for at de ringer meg å forteller at jeg har kreft..

Anonymkode: 6a24e...322

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444083-redd-for-cellepr%C3%B8ve-og-biopsisvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I Norge anbefaler man ikke celleprøver før fylte 25 år. Det skyldes at mange i de ungeårene blir smittet med HPV (virus) som er sterkt relatert til senere livmorhalskreft. Ca 80% av seksuelt aktive unge blir smittet, men heldigvis klarer kroppen hos de fleste å kvitte seg med virus etter hvert.  Hos noen få blir HPV ikke borte og kan påvirke livmorhalsen uheldig så det hos utsatte utvikler seg forstadier og i verste fall kreft.

Celleprøve vil fange opp forstadier som enkelt kan behandles før det utvikler seg til kreft, en prosess som kan ta 10 år. Det er ikke alle forstadier som utvikler seg til kreft, men man tar ingen sjanse og behandler alle med de alvorligste former av forstadier.

Celleprøve sier  bare at noe er unormalt, kolposkopi (kikkertundersøkelse av livmorhalsen) kan avsløre hvor forandringene evt er lokalisert, og vevsprøven (biopsi) gir det endelige svaret, om det bør utføres operasjon, konisering. Ved denne operasjonen fjernes den ytterste delen av livmorhalsen, men det påvirker ikke mulighet for å bli gravid og føde.

Du har startet noe tidlig med celleprøve (før 25 år) og du har ikke ventet med ny prøve til det har gått seks måneder. Det er ikke så smart ikke å følge det som eksperter anbefaler. Jeg forstår at du er engstelig, men du skal ikke være engstelig for kreft. Kreft på livmorhalsen ville man ha sett ved inspeksjon, både uten og med kolposkopi. Husk at celleprøve er for å påvise forstadier. Så jeg synes du skal prøve å ta det med ro til du har fått svar.

Vennlig hilsen Mette

PS du kan gjerne gi tilbakemelding om resultatet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...