Gå til innhold

Får ekstra menskramper av tamponger. Er det endometriosen som utløser det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Dame på 45 år. Får menskramper av tamponger ved mensen. Kan det være endometriosen vev som gjør til at jeg får de smerte krampene? De gangene jeg må ta pille pause for mensen så får jeg smerter og krampe med en gang jeg setter inn en tampong.Kjenner det sprenger ut innvendig. spesielt av normal blå pakkene. De mindre i gul tampong pakke går litt beder. Men de må skiftes så ofte for de blir fort fulle. Har ingen barn og vært singel i mange,mange år.  Begynner å bli lei av både mensen,kramper og gå på prevensjoner. Lengter etter å bli "pensjonist" og få den friheten det er å ikke ha mensen og alt det fører med seg. Ps! går på p piller kontinuerlig for å slippe endometriosen. Å det hjelper de ukene jeg ikke spotter og blør.Men så fort jeg begynner å spotte/små blø å må bruke tamponger så kommer krampene og irritasjonen. Takk om du har noe svar på dette.

Anonymkode: fcc55...1aa

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis man har endometriose vil underlivet være smertefullt, spesielt ved menstruasjon. Det kan muligens forklare ditt tampong-problem. Du tar p-pille kontinuerlig, og det er bra. Ved gjennombruddsblødning er det anbefalt tre dagers pause. Det skulle ikke medføre så stor blødninger? Ved rikelige blødninger kan du forsøke Cyklokaprontabletter (3x3), du må få resept av din lege. Du kan da sikkert klare deg med bind?

Og så håpe på snarlig menopause (siste menstruasjon).

Vennlig hilsen Mette

Nå er jeg singel, men husker da jeg hadde kjæreste at det var smertefullt med sex. Vil ikke bruke bind, svetter som en gris av det. Klarer ikke å forstå helt om jeg nærmere meg overgangsalderen eller ikke. Men har lagt merke til på jobb at jeg blir fortere svett av å bære tunge kasser med varer... det tålte jeg før.Så tampong er det jeg tyr til og ikke bind. Er ganske aktiv på jobb så jeg må bruke den blå tampong pakningen for slippe og bytte hver time. Det har jeg ikke anledning til å springe å gjøre. Ene ansvar i en butikk. Blir forundret over at jeg blør så mye til at jeg går på pillen kontinuerlig. For jeg ble lovet lege at jeg kom til å få sparsomme mens blødninger på pillen. Takk for at du tok deg tid til å svare. Cyklokapron har jeg fått utskrevet av lege i 2016. Ble kvalm av å ta så store og mange tabletter på kort tid. Men må man, så må man!!

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg singel, men husker da jeg hadde kjæreste at det var smertefullt med sex. Vil ikke bruke bind, svetter som en gris av det. Klarer ikke å forstå helt om jeg nærmere meg overgangsalderen eller ikke. Men har lagt merke til på jobb at jeg blir fortere svett av å bære tunge kasser med varer... det tålte jeg før.Så tampong er det jeg tyr til og ikke bind. Er ganske aktiv på jobb så jeg må bruke den blå tampong pakningen for slippe og bytte hver time. Det har jeg ikke anledning til å springe å gjøre. Ene ansvar i en butikk. Blir forundret over at jeg blør så mye til at jeg går på pillen kontinuerlig. For jeg ble lovet lege at jeg kom til å få sparsomme mens blødninger på pillen. Takk for at du tok deg tid til å svare. Cyklokapron har jeg fått utskrevet av lege i 2016. Ble kvalm av å ta så store og mange tabletter på kort tid. Men må man, så må man!!

Hvorfor ikke ta p.sprøyte? Jeg blør ikke i det hele tatt og har ingen andre plager. 

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor ikke ta p.sprøyte? Jeg blør ikke i det hele tatt og har ingen andre plager. 

Har sprøyteskrekk så det er en dårlig løsning for meg. Ellers takk for tipset.

Mette Moen, Gynekolog

Man kan fjerne livmorslimhinnen ved et relativt enkelt inngrep (ablasjon), da vil ca 50% bli blødningsfri, og de øvrige får mye mindre blødning. At du svetter mer ved fysisk anstrengelse er ikke tegn på overgangsalder. Du kan jo prøve å ta en mindre dose av Cyklokapron og se om det hjelper.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Takk! Det har jeg ikke tenkt på. Men da må jeg i narkose for ablasjon? Det innebærer sprøytestikk. Spørs om jeg tørr det?? Å om jeg får for legen? Har inntrykk av at alt skal prøves ut først. uansett om det virker eller ikke til pasienten.

I dag satt jeg hos frisøren og fikk uten forvarsel så mens kramper at jeg trodde jeg skulle besvime. Har 3 dagers pille pause, starter på med nytt pille brett i morgen. Det minnet meg om menssmerter/kramper jeg hadde i tenårene da jeg fikk mensen i 13 års alderen. Måtte be frisøren om å få gå på do. Byttet tampong som var lite blod på. Så i dag hadde jeg mer kramper/smerter enn blødninger. Forventet meg den blodklumpen ut i fra smertene. Og tok 1 tab.400 mg ibux. ennå forsvant ikke krampene helt før jeg tok enda en tablett i bilen etter frisørtimen. Ca 45 minutter etter første tablett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...