Gå til innhold

De rike blir rikere - de fattige blir flere

Anbefalte innlegg

Skyldes dette den borgerlige regjeringen, eller andre faktorer tror du? Er det et problem at forskjellene øker, eller bør vi søke å jevne ut slike forskjeller?

Kanskje problemet er hvordan vi definerer fattigdom. Slik som den defineres vil det alltid finnes "fattige".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mg83wm/helsedirektoratet-de-rike-blir-rikere-de-fattige-blir-flere

Den kraftige veksten i antall norske familier med lav inntekt vekker sterk bekymring. De siste femten årene har antall barn bosatt i familier med vedvarende lavinntekt tredoblet seg, ifølge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). 

I 2018 er det mer enn 100.000 barn som lever med lavinntekt, og som er i risiko for å oppleve fattigdom.

– For øyeblikket går alle indikatorer i feil retning. De viser blant annet at de rike blir rikere, og at de fattige blir flere. De økonomiske forskjellene øker over hele skalaen.

Anonymkode: 45adc...2a7

Fortsetter under...

mMOvgCA.png

Trenger vel ikke være rakettforsker for å se et vesentlig aspekt her

Men løsningen er vanskelig. Globaliseringen er et problem det ikke finnes noen løsning på det er et race to the bottom, så ting vil gå dårlig etterhvert uansett, men av det som kan gjøres er det full stans i ny innvandring, så må en jobbe med å kvailifsere nye landsmenn for høyproduktive yrker, slik at de har en sjangse i internasjonal konkurranse

Politikerne på begge sider, vil ha massiv innvandring. Høyre vil ha billig arbeidskraft. Venstresiden vil ha "være snill og redde verden" som motivasjon, men begge sider feiler "bunnslammet" (bla.a innvandrerne) som ender opp som taperne. Vi trenger en stans i innvandringen, i hvertfall til vi får ting under kontroll. Ellers blir det bare mer og mer ghetto og tilslutt eksploderer det i oslo øst, slik vi ser i andre vestlige land som har forsøkt det vi forsøker

Trolig må stønader til foreldre reduseres kraftig også, for å hindre at fattige ender opp som rugemaskiner til yrke, slik vi ser tendenser til bla.a i Oslo Øst, vi må ha bedre systemer hvor det blir en bedre fordeling av ungene, vanskelig å få til i praksis selvsagt men dagens system må ihvertfall skrotes.

Men, er det vits å diskutere dette i det hele tatt, ingenting vil bli gjort, ingen vil ta lærdom. Høyresiden vil fortsette med sin propaganda og vinne velgere er jo bare å jobbe hardt det er det som teller alle har muligheter. Venstresiden vil fortsette med sin propaganda og lure velgerne om at det er så viktig å være moralsk og ta vår del av ansvaret og alt vil bli berikende og flott når kulturer som førte til kollaps av sitt samfunn kommer hit så blir alt bra her.. Det vil gå i dass, og det er ingen ting vi kan gjøre for å hindre det. Eneste måtte være om folket våknet opp, men propagandaen blir bedre og bedre for hvert år, sannhet og fakta forsvinner, menneskehjernene er ikke tilpasset de ekstremt effektive propaganda metodene partiene bruker for å få velgerne på sin side.

Anonymkode: 85dfb...5b0

Gjest Maggie55

Samtidig sier enkelte forskere at globalt sett er det kun 10 % fattige nå. Rart at vi har en større andel igrunn men det er selvsagt ikke samme måleenheter så langt. Jeg er veldig enig i at vi er i et nærmest uløselig dilemma. Vanskelig blir det å bevare hva vi kjenner som gode demokratiske verdier for vi vet jo hvordan vi selv ville følt det dersom vi hadde måtte flykte til annet land. Ville ikke vårt hjerte alltid brent for Norge. Akkurat som de fleste har så nok med sine aller nærmeste og med å følge dem opp og bry seg om dem. Tror ofte at et menneske klarer ikke å rekke over engasjement av noe varighet og dybde med så mange mennesker i livet. Når vi prøver å rekke over for mye går det ofte på bekostning av helsa.

Men så mange ofte sier. Norge er et lite land men med samarbeid med mange. Og det gir jo alltid muligheter men selvsagt alt har sin pris. Jeg er også veldig engstelig for utviklingen. Føler de svakeste blant oss taper på alle kanter. Se bare på dette med bolig. Man skulle jo tro at det var mulig å gjøre slik at alle fikk et anstendig og trygt bolignivå. Det er akkurat som om vi alle graver vår egen grav så dystert ser jeg på utviklingen mange ganger. Vanskelig å si hva som er fienden. Jeg tror den ligger i vår evne til p gjennomskue lureri og juks men vet ikke hvordan. Mye forvridning av sannhet er skjedd tror jeg og det er ingen god medisin tror jeg bare valgene mellom mange tveegedde troll. Hva disse handelsblokjadene vil bety har vel aldri verden før opplevd så det er umulig å si hva det vil bety for oss alle på litt lengere sikt når logestikk vil få endringer. Kanskje bare flere arbeidsledige og fattige og altså feil utvikling.

Jeg vet ikke. Jeg tror bare de fleste har så nok med sine aller nærmeste i dag tror jeg. Heldige er vi som tross alt fremdeles har en grav å gå til.

Men viktig å prøve å holde dialogen om problemene oppe for barnas skyld.

Å fø drøssevis av unger på bidrag kan være vanskelig. Det er vel noen grupper der som er overrepresenterte i fødselsstatistikk, og underrepresenterte i arbeidsstatistik.

Nei, man bør la noe av ukulturen bli igjen i Somalia. Her trenger ingen å sulte, så da trenger man ikke 10 barn i håp om att noen skal vokse opp til å ta seg av foreldrene når de blir gamle.

Jeg er helt malthusianer når det kommer til stykket.

Anonymkode: 80d53...138

Annonse

Jeg synes det er et aspekt som diskuteres altfor lite.

Det finnes selvsagt unntak, men for mange er det å bli rik, og det å bli fattig, et valg. Du kan velge å bli sivilingeniør eller siviløkonom, og du kan velge å studere kunsthistorie. Hvis du velger en av de to første, er det sannsynlig at du vil tjene mye mer penger enn hvis du velger sistnevnte. Du kan også velge å jobbe 60 timer i uka i en krevende jobb, og du kan velge å la være. Det er ingen av delene som er riktig eller galt. Hvis du verdsetter fritid, og liker kunsthistorie, så er det også et helt legitimt valg.

Men det jeg savner er forståelsen for at de såkalt "rike" (med noen unntak) ikke har seddelpresse i anus og driter penger. Veldig veldig ofte ligger det beinharde prioriteringer bak. F.eks nedprioritering av familie, nedprioritering av fritid. Jeg kjenner flere som tjener 3-4 millioner i året og knapt nok vet hvor gammel sønnen er. Ingen tvinger vedkommende til det, det er et valg. Men - jeg synes det er direkte galt å snakke om at man er så "heldig" og "privilegert" at man er rik. Regelen, mer enn unntaket, er at det er snakk om prioriteringer og beinharde valg.

24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes selvsagt unntak, men for mange er det å bli rik, og det å bli fattig, et valg. Du kan velge å bli sivilingeniør eller siviløkonom, og du kan velge å studere kunsthistorie. Hvis du velger en av de to første, er det sannsynlig at du vil tjene mye mer penger enn hvis du velger sistnevnte. Du kan også velge å jobbe 60 timer i uka i en krevende jobb, og du kan velge å la være. Det er ingen av delene som er riktig eller galt. Hvis du verdsetter fritid, og liker kunsthistorie, så er det også et helt legitimt valg.

Men det jeg savner er forståelsen for at de såkalt "rike" (med noen unntak) ikke har seddelpresse i anus og driter penger. Veldig veldig ofte ligger det beinharde prioriteringer bak. F.eks nedprioritering av familie, nedprioritering av fritid. Jeg kjenner flere som tjener 3-4 millioner i året og knapt nok vet hvor gammel sønnen er. Ingen tvinger vedkommende til det, det er et valg. Men - jeg synes det er direkte galt å snakke om at man er så "heldig" og "privilegert" at man er rik. Regelen, mer enn unntaket, er at det er snakk om prioriteringer og beinharde valg.

Det er legitimt å påminne om at penger ikke kommer rekende på en fjøl til rike folk flest. Det krever utvilsomt sitt, i form av hard jobbing og prioriteringer slik du sier. Det er likevel ikke utelukkende snakk om valg her. Det foreligger mye forskning på at fattigdom dessverre får i arv. Kommer man fra lave sosioøkonomiske kår har man mer begrensede valgmuligheter, dessverre. Det er ikke umulig å gjøre suksess, men oddsene er mye lavere.

Å si man er sin egen lykkes smed klinger best for dem som har hatt sin dose flaks i livet. 

Anonymkode: a9c82...4ef

34 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes selvsagt unntak, men for mange er det å bli rik, og det å bli fattig, et valg. Du kan velge å bli sivilingeniør eller siviløkonom,

Det kan man strengt tatt ikke. For det første har ikke alle egenskapene som skal til, for det andre er det ikke etterspørsel etter et ubegrenset antall sivilingeniører eller siviløkonomer (eller andre høytlønnede stillinger). Det er masse lavtlønnede (dritt)jobber som må fylles for at samfunnet skal gå rundt. Er du så naiv at du tror alle kan velge?

Kan man velge å bli syk og ufør og fattig også?

32 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er vanskelig å velge å bli sivilingeniør eller siviløkonom om man ikke er god i matte. Det er vanskelig å bli god i matte hvis mattelæreren din på ungdomsskolen nekter å forklare en gang til eller på en annen måte, fordi han syntes du burde ha skjønt det første gang. Bare ett eksempel. Det er ikke over alt forholdene er optimale og veien er lagt med rød løper. 

Anonymkode: 3df89...e79

Annonse

Eksemplene hadde stemt hvis man hadde bodd i USA. I Norge har alle heldigvis like muligheter når det gjelder utdannelse. 

Noen ting kan man ikke velge. For eksempel sykdom/uføre. Andre ting igjen kan man velge. Man kan velge å bruke videregående på festing, eller man kan velge å gjøre en iherdig innsats på skolen. Helt svart hvitt er det ikke, og som sagt finnes det unntak. Men for mange handler det nok også om hva som der og da var mest bekvemt.

Jeg er siviløkonom, men angrer den dag i dag på at jeg interesserte meg så mye for både jobb og festing, og så lite for skole, at jeg ikke kom inn på medisin. Jeg vet at jeg kunne greid det hvis jeg prioriterte annerledes.

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Eksemplene hadde stemt hvis man hadde bodd i USA. I Norge har alle heldigvis like muligheter når det gjelder utdannelse. 

Noen ting kan man ikke velge. For eksempel sykdom/uføre. Andre ting igjen kan man velge. Man kan velge å bruke videregående på festing, eller man kan velge å gjøre en iherdig innsats på skolen. Helt svart hvitt er det ikke, og som sagt finnes det unntak. Men for mange handler det nok også om hva som der og da var mest bekvemt.

Jeg er siviløkonom, men angrer den dag i dag på at jeg interesserte meg så mye for både jobb og festing, og så lite for skole, at jeg ikke kom inn på medisin. Jeg vet at jeg kunne greid det hvis jeg prioriterte annerledes.

Hvem skal gjøre lavtlønnsjobbene hvis alle skal ha høystatusjobber med millionlønn?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal gjøre lavtlønnsjobbene hvis alle skal ha høystatusjobber med millionlønn?

Igjen: Langt fra alle har samme interesse for høystatusjobber. 

Jeg er veldig glad for at jeg ikke er konsernsjef i DNB.

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

I Norge har alle heldigvis like muligheter når det gjelder utdannelse. 

Alle i Norge har like muligheter til utdannelse uavhengig av hvor de bor, hva slags nabolag de har, hva slags miljø det er på skolen, hvilken vennegjeng de havner i, hvor gode lærere de har, hvor ressurssterke foreldrene er osv. Er du helt sikker?

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror det ofte fungerer dårlig å ta utgangspunkt i seg selv og egen situasjon/forhold.

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Poenget er at alle ikke har et valg.

Uansett er de fleste fattige de som står utenfor arbeidslivet, ikke minst innvandrere som tallene over viser.

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vil du ha samme opplegg som i USA hvor topplederen i en bedrift tjener 200 ganger mer enn gutta på gølvet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...