Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 21 år gammel jente som satt inn hormonspiral (Jaydess) for 8 dager siden og det har vært et rent smertehelvete siden. Rett etter selve innsettelsen ble jeg ekstremt svimmel og trodde jeg skulle falle i bakken, samtidig som jeg følte jeg måtte spy og hadde kraftige menssmerter. Måtte ligge på venterommet i en drøy time før jeg klarte å komme meg ut til bilen. Jeg tok 1 gr paracet og 400 mg ibux ca. en time før innsettelsen, men det virket ikke til å ha noe effekt. Resten av dagen var jeg sengeliggende, og vridde meg i smerter. Dag 2 var det plutselig bare litt ubehag, som var veldig overkommelig. Men smertene kom tilbake dag 3 og er her fremdeles. De er helt uutholdelige og det verste er at smertestillende har null effekt. Jeg har prøvd både paracet, ibux, naproxen og voltaren, men ingen ting vil knekke eller i det minste minske smertene. Har også prøvd TENS (transkutan elektrisk nervestimulering), men dessverre ikke noe lindrende det heller.

Hormonspiral er noe jeg ville prøve, fordi legen mente det var stor sjanse for at de vanlige menssmertene jeg har (som er grusomme de og) ville gå bort. Har gått på tre ulike p-piller/minipiller (Diane, Yasminelle og Cerazette), men det har ikke gitt noe effekt på smertene.

De jeg kjenner som har tatt hormonspiral har sagt at de kun kjente litt ubehag i det den ble satt inn, så begynner å lure på om det er noe galt. Kan den ha satt seg feil? Gynekologen sjekket med ultralyd rett etter innsettelsen og sa den lå fint. Er det noen sterkere smertestillende som kan være effektivt mot menssmerter?

Anonymkode: 19d2c...a54

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444122-ekstreme-smerter-av-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tilsynelatende en meget følsom livmor som reagerer med sterke smerter ved menstruasjon og nå ved innsetting av spiral. Tok du p-pille uten pause for å forsøke å stoppe menstruasjonen helt?

Innsetting av spiral er et godt forsøk ved menstruasjonssmerter, og du har jo ikke så veldig mange andre muligheter. Spiralen kan noen ganger (meget, meget sjelden) gå gjennom veggen i livmoren, men det gir sjelden smerter i lang tid etterpå. Jeg vil likevel foreslå at du tar kontakt med legen som satt inn spiralen. Var det hos en gynekolog, kan du evt komme raskt tilbake for ultralyd. Var det hos din fastlege, bør du høre om øyeblikkelig henvisning til gynekolog. Hvis spiralen sitter på rett plass, må du vurdere hvor lenge du orker beholde den.

Eneste mulighet som du ikke har forsøkt, er p-sprøyten som i løpet av noen måneder/ett år vil stoppe menstruasjonen hos de fleste.

Jeg håper at du får hjelp.

Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om hvordan det går med deg.

På 21.8.2018 den 10.40, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du har tilsynelatende en meget følsom livmor som reagerer med sterke smerter ved menstruasjon og nå ved innsetting av spiral. Tok du p-pille uten pause for å forsøke å stoppe menstruasjonen helt?

Innsetting av spiral er et godt forsøk ved menstruasjonssmerter, og du har jo ikke så veldig mange andre muligheter. Spiralen kan noen ganger (meget, meget sjelden) gå gjennom veggen i livmoren, men det gir sjelden smerter i lang tid etterpå. Jeg vil likevel foreslå at du tar kontakt med legen som satt inn spiralen. Var det hos en gynekolog, kan du evt komme raskt tilbake for ultralyd. Var det hos din fastlege, bør du høre om øyeblikkelig henvisning til gynekolog. Hvis spiralen sitter på rett plass, må du vurdere hvor lenge du orker beholde den.

Eneste mulighet som du ikke har forsøkt, er p-sprøyten som i løpet av noen måneder/ett år vil stoppe menstruasjonen hos de fleste.

Jeg håper at du får hjelp.

Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om hvordan det går med deg.

Hei!

Ja, jeg forsøkte å ta Yasminelle uten opphold, men det kom alltid en normal mensen med blødninger og smerter i løpet av det 2. brettet. Jeg kunne altså utsette mensen med dem, men var aldri helt sikker på når mensen kom om jeg tok dem kontinuerlig. Med Cerazette var det ingen pillefrie uker, og jeg fikk mye småblødninger og også sterke menssmerter oftere enn normalt (normalt=et par dager i mnd). 

Jeg tok kontakt med fastlegen min i hjembyen, som skrev ut resept på paralgin forte og ba meg dra til legen her jeg studerer med en gang, slik at jeg kunne bli henvist til gynekolog for UL. Legen jeg traff på her, mente det ikke var nødvendig og at hun kunne sjekke uten UL. Hun sa hun kunne se trådene, og at det så ut som den lå på plass. Hun anbefalte meg å holde ut litt til og fortsette å bruke paralgin forte til smertene gir seg. Hun sa også at så sterke smerter som jeg har, er helt normalt i opptil 3 mnd etter innsettelse. Skrekk og gru!! 

Paralgin gir god effekt på smertene, så nå føler jeg at jeg kan holde ut litt til og se om det går seg til. Men jeg orker ikke å gå på de i 3 mnd, fordi jeg kjenner meg ganske trøtt og sløv på dem. Om smertene ikke avtar uten at jeg er nødt til å knaske på PF, så vil jeg nok gi p-sprøyte et forsøk.

Anonymkode: 19d2c...a54

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...