Gå til innhold

Uteblitt mens, brun utflod, negativ graviditetstest

Anbefalte innlegg

Er 30 år, sluttet på p-piller i mai. Har ikke fått mensen siden pilleslutt, kun bortfallsblødningen. Sporadisk positive eggløsningstester, noen ganger flere ganger i måneden. Ingen positiv graviditetstest og ingen mensen ennå. Hadde bittelitt brun utflod på lørdag, ikke friskt blod. Bare en liten flekk på søndagen, så slutt. Vet det kan være hormonkluss etter pilleslutt, men er det normalt med brun utflod også? Og flere positive eggløsningstester, men ingen mensen? 

Anonymkode: 70724...041

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ville gjerne ha opplyst om hvor lenge du har brukt p-pillen, og om du har født barn. Hvordan er din høyde og din vekt? Har du barneønske?

Hvis det har vært eggløsning, så vil man enten få menstruasjon eller være gravid.

Eggløsningstesten som tester for LH (det hormonet som utløser eggløsningen) kan være forhøyet av andre grunner som PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) og ved svikt i eggstokkene. Det at du har positiv test flere ganger i måneden, kan tyde på annen årsak enn eggløsning. Brun utflod tyder på at du har hatt litt blødning. Det kan skyldes at eggstokkene produserer østrogen som kan stimulere livmorslimhinnen, og det kan medføre litt blødning.

Jeg synes at du skal be din fastlege om en hormonanalyse for: østradiol, FSH og LH. Samtidig kan det være lurt å måle hypofysehormonene prolaktin og TSH. Jeg vil foreslå en kur med Provera 10 mg i 10 dager for å prøve å fremkalle en blødning.

Du kan gjerne komme tilbake med prøvesvar på hormonverdier så jeg kan komme med en vurdering.

Vennlig hilsen Mette

Mette Moen, Gynekolog

I den tid du har gått på p-piller vil eventuelle hormonforstyrrelser ikke bli oppdaget fordi p-pillen overstyrer med de hormoner som er i p-pillene. Først når man slutter med pillene, kommer unormale forhold frem i lyset. Det er altså ikke pillenes skyld, men de har dekket over mulige hormonforstyrrelser.

Gi tilbakemelding når du har fått prøvesvar.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror som sagt ikke at du har hatt eggløsning, men at LH er forhøyet av annen årsak. Den brune flekken er sannsynligvis svak blødning som ikke har direkte sammenheng med positiv eggløsningstest. Hilsen Mette

• 1 måned senere...
På 21.8.2018 den 20.45, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg tror som sagt ikke at du har hatt eggløsning, men at LH er forhøyet av annen årsak. Den brune flekken er sannsynligvis svak blødning som ikke har direkte sammenheng med positiv eggløsningstest. Hilsen Mette

Hei. Tok blodprøver hos legen 14.09. Fikk idag følgende svar:

Hei! Blodprøver ok. Blodprøvene viser et sted midt i syklus, ikke egt. noe feil ved det. 

Dette var lite informativt. Sier ingenting om eggløsning eller evt hormonforstyrrelser. Trodde man fikk mer detaljer om verdier. Har fortsatt ikke fått mensen etter pilleslutt i mai. Hadde sist uke brun utflod hver dag, mellom 18.-23. september. Sterk eggløsningstest noen ganger når jeg har testet sporadisk. Andre ganger negativ. Negativ graviditetstest. Hva burde jeg gjøre videre? 

Anonymkode: 70724...041

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...