AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Hei 26 år gammel kvinne, uten fast partner, har ikke fødet, bruker kobberspiral. Jeg er veldig fornøyd med kobberspiralen men er svært redd for bekkeninfeksjon. Jeg bruker alltid kondom som tilmeggbeskyttelse, og jeg tester meg alltid raskt ved partnerbytte. Likevel blir jeg alltid redd for å få bekkeninfeksjon. For 14 dager siden tok jeg celleprøve, og jeg er redd bakterier kan ha blitt overført i forbindelse med denne. For 5 dager siden hadde jeg sex med ny partner, og fikk urinveisinfeksjon to dager etter. Føler jeg er bedre nå, men kan fremdeles oppleve svie, og føler meg veldig oppblåst i nedre del av magen. Kjenner litt «surkling» nederst i magen (i mangel av et bedre ord) men vil ikke kalle det smerter. Jeg lurer på følgende: - kan urinveisinfeksjon spre seg til bekkeninfeksjon - er det flere forhåndsregler jeg kan ta for å unngå bekkeninfeksjon evt. Burde jeg bare ta ut spiralen og vente til jeg er i et fast forhold? - jeg har lest at bekkeninfeksjon ofte ikke gir symptomer, hvordan kan man da vite at man har bekkeninfeksjon, jeg kan jo ikke springe til legen og sjekke meg i hytt og dynevær heller? Anonymkode: 533be...976 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444181-hvordan-unng%C3%A5-bekkeninfeksjon-og-hvordan-vite-om-man-har-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Jeg går ut fra at du med bekkeninfeksjon mener infeksjon i egglederne? Det er ikke en farlig infeksjon, men i noen tilfeller (15% )kan infeksjonen føre til ødelagte eggledere med etterfølgende sterilitet. Etter at man for ca 30 år siden innførte rutineundersøkelse for klamydia i livmorhalsen hos unge under 25 år og behandlet før det ble bekkeninfeksjon, så ser vi nesten ikke egglederbetennelse lengre. Til dine spørsmål: Urinveisinfeksjon kan ikke spre seg til bekkeninfeksjon Du bruker kondom ved partnerbytte og sjekker deg. Mer kan du ikke gjøre Du skal absolutt ikke ta ut spiralen. I de første ukene etter innsetting er det litt øket risiko for infeksjon, men ikke ellers. Det er riktig at klamydiainfeksjon i bekkenet ofte ikke gir symptomer, men hvis du sjekker deg som du beskriver, så får du ikke egglederbetennelse. Ved feber, smerter og evt utflod bør du sjekke deg. Vennlig hilsen Mette PS I dag er man ikke så redd ødelagte eggledere fordi evt barnløshet kan behandles med prøverørsbehandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444181-hvordan-unng%C3%A5-bekkeninfeksjon-og-hvordan-vite-om-man-har-det/#findComment-3865582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.