Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en cyste på ca 4x5 cm på høyre eggstokk. Den er kontrollert to ganger og har ikke endret seg, de tror det er en dermoidcyste. Jeg er satt opp til operasjon, men har begynt å grue meg sånn at jeg lurer på om jeg vil velge å heller bare følges opp jevnlig med UL. Hvor ofte bør cysten kontrolleres da? 

Jeg er 31 år, har ingen barn og har ikke barneønske.

Anonymkode: a10c8...f79

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis vil man hos kvinner i fruktbar alder anbefale operasjon for cyster mellom 4 og 8 cm som ikke forsvinner. Hvis det er mistanke om dermoidcyste og ikke er symptomer anbefales dette opplegget som et alternativ til operasjon:

Dermoid/teratom:

• Kan observeres med kontroll etter 3, 6 og 12 mnd. Deretter årlige kontroller.
  • Tilbakeholdenhet med kirurgi hos kvinner i fertil alder og ingen symptomer anbefales.
  • Serum CA125 (blodprøve) tas dersom usikkerhet om det er en dermoidcyste eller ikke. Ved slik usikkerhet, henvisning til second opinion.
  • Dermoid ≥ 4 cm: Kirurgi bør vurderes.

Årlig vekstrate er < 2 cm.
Risiko for malignitet ved dermoid er < 2 %. (dvs at cysten er ondartet)
15-20 % av alle dermoid er bilaterale (på begge sider)

Det er retningslinjene fra Norsk Gynekologisk Forening (mine tilføyelser i parentes)

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for oppklarende svar. Jeg har ingen symptomer, så det føles litt unødvendig med operasjon. Jeg er så redd for komplikasjoner, men vet jo at det er relativt sjelden. Har fått time til operasjon om 3 uker så jeg bør bestemme meg snart så de kan gi timen til noen andre. 

Anonymkode: a10c8...f79

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...