AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Hei. Jeg er 53 år og har gått på Estalis østrogenplaster i snart 3 år (50 mikrog, ett plaster i uken). En veldig kjedelig bivirkning har imidlertid vært hårtap, både diffust og spesielt i tinningene. Gynekologen foreslo at jeg skulle gå over til Indivina piller (2,5 mg) da disse inneholder et annet type gestagen. Byttet over til Indivina for 3 dager siden, og håret i tinningene har falt av i rekordfart i disse dagene. Det er snart ikke hår igjen i disse områdene, og jeg er ganske fortvilet. Har time hos fastlegen fk onsdag, men innen det er vel nesten alt håret borte. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 8cff9...043 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444307-h%C3%A5rtap-pga-hormonbehandling-estalis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Estalis er et plaster som inneholder østrogen og gestagenet noretisteron som må tilføres for å unngå østrogens uheldige virkning på livmorslimhinnen. Noretisteron har en liten 'mannlig effekt' som i meget sjeldne tilfeller kan føre til hårtap. Indivina tabletter inneholder gestagenet medroxyprogesteron acetat (MPA) som har samme bivirkning (her er angitt at hårtap forekommer hos 1% til 1 promille). At håravfallet skal komme så fort er noe rart. Jeg vil foreslå at du stopper med begge typer av hormon og ser det an. Hvis du får klimakterieplager tilbake, kan du bruke ren østrogen (som plaster eller spray) og så få tilført gestagen på annen måte, f.eks. en svak hormonspiral eller det naturlige progesteron. Du bør da få henvisning til gynekolog som gjerne har mer erfaring med hormonbehandling enn fastlegen. Når du skal til fastlegen i neste uke, bør du få sjekket andre mulige årsaker til hårtap som f.eks. lavt stoffskifte eller unormale forhold ved binyrene (få målt cortisol og testosteron) Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444307-h%C3%A5rtap-pga-hormonbehandling-estalis/#findComment-3866967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.