Gjest Lei av dette! Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Dette innlegget hører kanskje like gjerne til under forum for psykiatri, for jeg lurer egentlig på om det feiler "svigermor" noe. Og hvis noen kjenner oss igjen gjør det ingenting, jeg sier bare sannheten her. Problemet er kort sagt dette: Jeg og kjæresten min (kaller han "Tore") har vært så dumme (?) å bosette oss i en leilighet i generasjonsboligen til faren hans. Faren er skilt og førtidspensjonert pga sykdom, så han er mye ensom og engstelig og syntes derfor det var flott at vi ville bo her. Vi får bo nesten gratis, har en fin leilighet og trives godt. Problemet er at vi ikke har egen inngang, huset er eldgammelt og alle innvendige dører har forskjellige låser, uten nøkler til... Dette ville ikke ha vært noe problem, hadde det ikke vært for at svigerfar har funnet en "ny" kvinne som ikke er til å stole på! Vel, egentlig har forholdet vart i flere år, men hun er ukependler så hun er ikke her så ofte (heldigvis!). I begynnelsen syntes jeg hun var hyggelig og hjelpsom og skjønte ikke hvorfor "Tore" mislikte henne så sterkt. Fremdeles opptrer hun vennlig, men nå har også jeg skjønt hvor falsk hun egentlig er! Hun lyver stadig, i hvert fall hvis det kan sette henne i bedre lys eller gi henne fordeler. Dette går mest ut over svigerfar, som stadig opplever at hun bryter avtaler. Men det verste er at hun stjeler! Svigerfar har vært klar over dette ganske lenge, i en periode sendte han f.eks. stadig med henne penger fordi hun lovte å betale regningene hans. Hun sa hun hadde betalt, og noen uker senere kom det purring... Eller hun kunne tømme fryseren hans for mat som hun tok med seg hjem. Han stoler ikke på henne lenger, men er for redd for å bli alene/feig til å ta det opp med henne. Og hvis det er slik han vil ha det så hadde det vært greit for meg, men hun stjeler fra oss også!!!! Og hun er så utspekulert, tar alltid ting vi bruker lite, slik at det går lang tid før vi merker at noe er borte, og da kan vi aldri bevise noe. Jeg vet jeg kanskje er blitt litt "paranoid" av dette og mistenker henne for forsvinninger som kan ha andre forklaringer, men det har vært altfor mange episoder! Eller hva synes folk om en "stemor" som tar stesønnens nye klær og gir til sine egne barn (dette tror vi skjedde i en periode, da Tores finklær bare forsvant ett og ett), bytter ut alle 10- og 20- kronesmynter i sparebøssa vår med kronestykker, forsyner seg med andres julegaver i pakkekaoset 1. juledag, tar votter, lue og skjerf fra meg når hun reiser hjem, kjøtt fra fryseren, blomsterpotter hun liker (jeg har sett dem hjemme hos henne senere!) fra skapene mine, m.m.? Jeg er så sint og lei av dette, men hittil har både far og sønn ment at det er best å se gjennom fingrene med dette, for å unngå bråk! Ære være husfreden! Hun reagerer nemlig på all form for kritikk med å bli rasende og kjefte og smelle. Vi har også prøvd å ta opp noe med henne, f.eks. dette med de forsvunne sparepengene, som bare MÅ ha vært henne. Hun ble hoppende sint, og svigerfar prøvde¨å roe ned oss ungdommene senere med å tilby seg å betale tilbake pengene. Noe vi ikke tok i mot, det var jo ikke hans feil. I helga fløt begeret over for min del, da forsvant det tredje votteparet jeg har kjøpt i vinter samme dag som hun reiste hjem. Kanskje bare en bagatell, men nå var jeg lei! Så jeg ringte til henne og sa at jeg savnet et par ting, og lurte på om hun visste hvor de var. Hun spilte uforstående, men jeg presset på og dermed ble hun rasende og lurte på hvorfor i all verden jeg beskyldte henne for noe slikt, ingen hadde noensinne beskyldt henne for å stjele før (Hallo?! Dårlig hukommelse her eller?!). Hvorpå jeg svarte at hvis hun tenkte seg om så burde hun vite det, tillit eller manglende tillit er noe man gjør seg fortjent til ... Da hun fortsatt nektet orket jeg ikke mer høflig prat og ramset bare opp noen av de tilfellene som har vært de siste årene. Og ble truet med anmeldelse og skjelt ut ganske grovt.... Sukk, og nå trenger jeg råd fra NOEN, hvem som helst! hun ringte jo selvfølgelig til svigerfar og klaget like etter, så nå er han sur på meg for at jeg har laget bråk. Pluss at hun straffer han med å nekte å komme på besøk. Samtidig virker det som han tror meg, for han tilbydde nok en gang å ordne opp og erstatte det som var borte. men det er jo ikke det jeg vil! Jeg vil ikke flytte, skulle ønske HUN flyttet for godt. Jeg har vært hos låsesmed og skaffet lås til noen dører, men vi har jo oppdaget at ting like gjerne forsvinner når vi er hjemme. At hun ikke skammer seg? Tror hun virkelig at ingen merker noe? Og samtidig, hvordan kan et voksent menneske lyve så overbevisende? Kanskje vi tar helt feil? Hvis ikke er jo strategien hennes ganske vellykket, når alle etter en rasende oppvisning bare tenker "oi, best å ikke kritisere henne mer. Hun kan vel ikke lyve meg rett i ansiktet slik?" Er man kleptoman når man bare stjeler nyttige ting? Har noen gode råd/vært i samme situasjon selv? Skulle så gjerne tatt henne på fersk gjerning en gang, så jeg kunne anmeldt henne eller noe. Jeg har oppdaget at jeg har begynt å notere ned innholdet i skap og skuffer for å bedre merke om noe blir borte, og da er jeg vel blitt ganske paranoid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44436-svigermor-lyver-og-stjeler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 To valg 1. Flytt vekk med en gang 2. Gi din svigerfar et ultimatum, du og hans sønn eller henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44436-svigermor-lyver-og-stjeler/#findComment-167476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5barnsmor Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 hei på deg, dette var fælt å lese, fikk helt vondt i magen....og du har holdt ut i flere år... jeg er enig med rota, du må bare gjøre noe før det klikker helt for deg....det går ikke an å gå slik på nåler som du gjør nå...kan ikke svigerfaren din finne en dame han kan ha respekt for da??? hvis han vet om dette så er vel foholdet mer vane enn kjærlighet...nei ikke bli psykisk utslitt av dette her for det tar det lang tid å komme seg etter....flytt vekk eller bli kvitt dama...j lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44436-svigermor-lyver-og-stjeler/#findComment-167484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppedilla Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 To valg 1. Flytt vekk med en gang 2. Gi din svigerfar et ultimatum, du og hans sønn eller henne. herregud så jævlig da!!!!! ta en prat med svigerfar!!!! enten må hun ut av deres liv( alle sammen) eller at han velger henne og hennes kleptomanske syke adferd!!!!! du skal ikke tåle at andre tråkker på deg eller de du bryr deg om!!!! slik "snillhet" eller "tålmodighet" gagner ingen!!!! og glem å få til noe fornuftig eller innrømmelse av dette kvinnfolket!!! hun eier mest sannsynlig ikke empati eller samvittighet og har kun egoistiske hensikter i alle hensender!!!! lykketil!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44436-svigermor-lyver-og-stjeler/#findComment-169219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.