Gå til innhold

Hvor lang tid: fra positiv eggløsningstest til menstruasjon?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på hvor lang tid går det fra en positiv eggløsningstest til menstruasjon? Er det ca 14 dager, eller lengre tid? Jeg går spent å venter på 15 dagen etter positiv eggløsningstest om menstruasjonen kommer. 

Endret av Mina1

Fortsetter under...

4 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vi regner med at det går ca to uker, men det er gjennomsnitt. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar!. Takk Takk !.  Jeg er spent nå, fordi jeg pleier normalt å ha menstruasjonen på denne tiden, men har ikke fått den ennå. Og er en dag over normale tiden for mens på meg. 

1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vent et par dager og så kan du ta en graviditetstest. Den kan gi utslag før ventet menstruasjon, men kan være usikker hvis det er for tidlig. Hilsen Mette

Jeg venter et par dager, og om ikke menstruasjonen kommer innen et par dager så tar jeg en graviditetstest. 

Jeg har mensmurringer i ryggen. Jeg har også hetetokter, men har ikke fått menstruasjonen slik som forventet. Den pleier å være regelmessig. Leser på nettet at man kan ta å bruke en eggløsningstest som graviditetstest, og at den vil gi positivt utslag om jeg er gravid? Vet ikke om det er tilfelle? 

Mette Moen, Gynekolog

Det er interessant det du skriver om eggløsningstester som test for graviditet. Ved eggløsningstesten måles hormonet LH (fra hypofysen), ved graviditet måles HCG som er et hormon som produseres i morkaken. Det er stor likhet mellom LH og HCG i strukturen. Ved graviditetstesten måles den del av HCG-molekylet som er forskjellig fra LH og man får derfor en 'ren test', altså at man kan være sikker på at det er HCG som gir utslag.

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er andre veien, om HCG kan gi utslag på LH-testen, altså eggløsningstesten. Det er sannsynligvis mulig.

Er det noen der ute som er gravide og har eggløsningstester liggende? kunne dere da være snille og teste om det kommer utslag?

Vennlig hilsen Mette

Annonse

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er interessant det du skriver om eggløsningstester som test for graviditet. Ved eggløsningstesten måles hormonet LH (fra hypofysen), ved graviditet måles HCG som er et hormon som produseres i morkaken. Det er stor likhet mellom LH og HCG i strukturen. Ved graviditetstesten måles den del av HCG-molekylet som er forskjellig fra LH og man får derfor en 'ren test', altså at man kan være sikker på at det er HCG som gir utslag.

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er andre veien, om HCG kan gi utslag på LH-testen, altså eggløsningstesten. Det er sannsynligvis mulig.

Er det noen der ute som er gravide og har eggløsningstester liggende? kunne dere da være snille og teste om det kommer utslag?

Vennlig hilsen Mette

Ja, det er interessant dette om eggløsningstester gir utslag dersom man er gravid. 

Jeg venter fremdeles for å se om menstruasjonen kommer. Min normale syklus var 27 dager, men nå er jeg på den 29 dag. Jeg tok eggløsningstest for to uker og to dager siden, og den viste positivt resultat. Men jeg leser også at selve forløsningen av egget kan skje i alt fra 12 - 36 timer etter at eggløsningstesten er positiv... Jeg vet ikke om det stemmer... 

Jeg håper på at jeg er gravid, men jeg tror at menstruasjonen kan være på vei fordi jeg har hodepine, og jeg har stikninger i ryggen som om mensen er på vei. 

Anonymkode: 6b747...155

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er interessant dette om eggløsningstester gir utslag dersom man er gravid. 

Jeg venter fremdeles for å se om menstruasjonen kommer. Min normale syklus var 27 dager, men nå er jeg på den 29 dag. Jeg tok eggløsningstest for to uker og to dager siden, og den viste positivt resultat. Men jeg leser også at selve forløsningen av egget kan skje i alt fra 12 - 36 timer etter at eggløsningstesten er positiv... Jeg vet ikke om det stemmer... 

Jeg håper på at jeg er gravid, men jeg tror at menstruasjonen kan være på vei fordi jeg har hodepine, og jeg har stikninger i ryggen som om mensen er på vei. 

Anonymkode: 6b747...155

havnet som anonym, var meg som skrev :) 

Mette Moen, Gynekolog

Har nå gjort en liten studie og fått bekreftet at graviditet gir utslag på eggløsningstesten. Med eggløsningstesten testes for hypofysehormonet LH som utløser eggløsningen. Ved gravitetstest testes for svangerskapshormonet HCG. HCG og LH er ganske like i struktur, men for ikke å få falskt positivt svar ved graviditetstesten, så testes for den del på HCG-molekylet som er spesiell for HCG. Motsatt vei ved bruk av LH-test foretas ikke denne justeringen.

Så har du eggløsningstester til over, så kan de brukes som graviditetstest.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...