AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Først og framst vil jeg bare si at jeg overhodet ikke mener noe som helst vondt med dette innlegget. Jeg lurer litt på angående dette med hpv virus. Jeg har selv fått påvist det for noen år siden. Jeg hadde da grad 3 og måtte fjerne tuppen av livmorhalsen. Det var gjort på null komma niks, og jeg måtte ha en del tettere testing en tidligere. Jeg er veldig glad for at det ble oppdaget, og at det ikke var kreftceller i livmortuppen. Jeg er fullstendig klar over hvor viktig det er å sjekke seg regelmessig, og over konsekvensene over å ikke gjøre det. Det jeg nå ser i sosiale medier er at enkelte dramatiserer det å ha hpv virus. Ikke misforstå! Det er selvfølgelig verdt å dramatisere om det fører til at flere sjekker seg. Men det jeg reagerer på er at enekelte lager dette til en lang historie om dødsangst når de fikk påvist hpv, gruer seg til den store operasjonen (hvilken operasjon) det lille inngrepet med å fjerne livmortuppen som er over på et blunk?) Legger ut bilder der de omtrent ser dødssyk ut etter inngrepet og #tagg vondt i kroppen, kreftforeningen, det gikk så vidt bra med meg osv. Er det bare meg som reagerer på at det er sterkt overdrevet? Gjør de det for å få oppmerksomhet eller for å skremme folk til å sjekke seg? Anonymkode: 08f1d...fac 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Jeg leser dette som at du har vansker med å tolere at andre har et ulikt reaksjonsmønster på noe enn deg selv. Og det er viktig nok for deg å få frem at du synes andre overdriver når de engster seg både for svar, inngrep osv til at du skiver en relativt lang avhandling om hva du synes om deres måte å reagere på. Jeg forstår ikke hvorfor du spør, du har i grunnen konkludert med at de er oppmerksomhetssøkende selv om du slenger på noen spørmålstegn her og der, slik jeg leser innlegget ditt. Hvorfor ikke bare være glad for ar du selv taklet dette i all «enkelhet». Vi er forskjellige og noen velger å dele av seg med en evnt frykt de opplever. Og jeg synes det er viktig at de deler med tanke på at HPV virus i ytterste konsekvens kan være svært alvorlig. Kanskje får det noen til å tenke seg om i forhold til seksualvaner og det å teste seg. Anonymkode: bc332...789 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det bare meg som reagerer på at det er sterkt overdrevet? Gjør de det for å få oppmerksomhet eller for å skremme folk til å sjekke seg? Anonymkode: 08f1d...fac Du er klar over at det finnes flere typer hpv og at ikke alle gir kreft? Kanskje den typen du hadde ikke var ondartet eller spesielt hurtigvoksende. Jeg har en søster som tross jevnlige celleprøver brått fikk påvist celleforandringer i siste forstadie før kreft så jeg har all forståelse for at noen reagerer sterkt på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Vil bare komme med litt facts og ikke kommentere reaksjoner på beskjed om virus eller celleforandringer. Ca 90% av de som er seksuelt aktive blir affisert med HPV, men hos 90% forsvinner dette virus av seg selv. Hos de som fortsetter å ha HPV fordi kroppen av en eller annen grunn ikke klarer å kvitte seg med det, så er det mulighet for celleforandringer som kan utvikle seg til kreft. Det kan heldigvis fanges opp av celleprøver og det kan bli utført operasjon (konisering) for å fjerne den del av livmorhalsen som ble påvirket av virus. Det er som et tilfeldig lotteri, hvem som ikke blir kvitt HPV. Nå blir jenter (og etter hvert også gutter) vaksinert så man ikke kan få HPV-infeksjon. Første gang i menneskehetens historie at man kan vaksinere mot kreft! Vi er heldige som lever her og nå. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mina1 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Først og framst vil jeg bare si at jeg overhodet ikke mener noe som helst vondt med dette innlegget. Jeg lurer litt på angående dette med hpv virus. Jeg har selv fått påvist det for noen år siden. Jeg hadde da grad 3 og måtte fjerne tuppen av livmorhalsen. Det var gjort på null komma niks, og jeg måtte ha en del tettere testing en tidligere. Jeg er veldig glad for at det ble oppdaget, og at det ikke var kreftceller i livmortuppen. Jeg er fullstendig klar over hvor viktig det er å sjekke seg regelmessig, og over konsekvensene over å ikke gjøre det. Det jeg nå ser i sosiale medier er at enkelte dramatiserer det å ha hpv virus. Ikke misforstå! Det er selvfølgelig verdt å dramatisere om det fører til at flere sjekker seg. Men det jeg reagerer på er at enekelte lager dette til en lang historie om dødsangst når de fikk påvist hpv, gruer seg til den store operasjonen (hvilken operasjon) det lille inngrepet med å fjerne livmortuppen som er over på et blunk?) Legger ut bilder der de omtrent ser dødssyk ut etter inngrepet og #tagg vondt i kroppen, kreftforeningen, det gikk så vidt bra med meg osv. Er det bare meg som reagerer på at det er sterkt overdrevet? Gjør de det for å få oppmerksomhet eller for å skremme folk til å sjekke seg? Anonymkode: 08f1d...fac Jeg har også hatt hpv viruset , grad 3 , og måtte også fjerne litt av tuppen på livmorhalsen. Jeg var ganske ung da jeg fikk det, men ble veldig redd. Jeg er redd for å få et slikt virus igjen, men det viktige er å teste seg jevnlig for det redder liv. Men det er ikke sikkert at celleforandringer fører til kreft. Jeg vet lite om dette med grad 3, men jeg hadde selv grad 3, og måtte fjerne litt av tuppen på livmorhalsen, men de fjernet ikke dypt fordi jeg ville ha mulighet til å få flere barn. Men de fjernet det de måtte fjerne på sykehus for å få bort celleforandringene. En lege sa til meg at grad 3 går ofte ikke tilbake av seg selv... Og jeg forsto det slik at går det til grad 4 er det kreft... Jeg synes det var skummelt. Og samtidig så var det skummelt at jeg tok celleprøver med kort tids mellomrom, og mine celleforandringer må ha skjedd ganske fort, for den gikk rett fra ingenting til grad 3 på ganske kort tid. Men det er ellers mange som har lettgradige celleforandringer som går tilbake av seg selv: grad 1 foreks... men det er viktig å sjekkes jevnlig av lege om celleforandringer. Det er gått 12 år siden nå ,og jeg har aldri hatt celleforandringer igjen. Har vært helt frisk siden. Endret 6. september 2018 av Mina1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mina1 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 (endret) 3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Vil bare komme med litt facts og ikke kommentere reaksjoner på beskjed om virus eller celleforandringer. Ca 90% av de som er seksuelt aktive blir affisert med HPV, men hos 90% forsvinner dette virus av seg selv. Hos de som fortsetter å ha HPV fordi kroppen av en eller annen grunn ikke klarer å kvitte seg med det, så er det mulighet for celleforandringer som kan utvikle seg til kreft. Det kan heldigvis fanges opp av celleprøver og det kan bli utført operasjon (konisering) for å fjerne den del av livmorhalsen som ble påvirket av virus. Det er som et tilfeldig lotteri, hvem som ikke blir kvitt HPV. Nå blir jenter (og etter hvert også gutter) vaksinert så man ikke kan få HPV-infeksjon. Første gang i menneskehetens historie at man kan vaksinere mot kreft! Vi er heldige som lever her og nå. Vennlig hilsen Mette Bra forklart. Da er det ganske normalt å få HPV. Vi er heldige som lever her og nå. Det er sant. Jeg fikk slik som du @Lillemus beskriver om søsteren. Jeg tok celleprøve en gang i året. Men gikk fra 0 grad til grad 3 ... (grad 4 er visst kreft) ... på rekordfart, men ble laserbehandlet slik at det ikke kunne bli kreft. Jeg har fått beskjed om at jeg skal få et bånd rundt livmorhalsen dersom jeg skal bære frem et barn til slik at barnet ikke blir for tidlig født, altså pga laserbehandlingen. Endret 6. september 2018 av Mina1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Det er ikke sikkert at det er nødvendig med cerclage (bånd om livmorhalsen) etter konisering, men livmorhalsen vil bli observert i løpet av graviditeten. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mina1 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 7 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Det er ikke sikkert at det er nødvendig med cerclage (bånd om livmorhalsen) etter konisering, men livmorhalsen vil bli observert i løpet av graviditeten. Hilsen Mette Godt å høre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Fint 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444383-hpv-virus/#findComment-3867700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.