May14 Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Jeg hadde et planlagt keisersnitt for ca 6 måneder siden, og har nå funnet ut at jeg er gravid igjen. Jeg er i tvil om hva jeg bør gjøre, og har noen spørsmål: -Hvor lenge er det anbefalt å vente med ny graviditet etter et keisersnitt? -Hvilke komplikasjoner kan det medføre å bli gravid så kort tid etter? Arret ser ut til å ha grodd fint, og jeg har ikke hatt noen plager med det. Men kan det «sprekke opp» under graviditeten eller gi andre komplikasjoner? -Jeg har også lest at man ved fødsel så kort tid etter et keisersnitt ikke kan ha igangsatt fødsel eller motta epiduralbedøvelse, grunnet fare for livmorruptur, stemmer dette? -Er det sannsynlig at det blir et nytt planlagt keisersnitt hvis man blir gravid så kort tid etter forrige keisersnitt? Jeg er også «gammel»: Termin vil være noen måneder før jeg fyller 41. På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444392-gravid-igjen-kort-tid-etter-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Gratulerer med at du er gravid! Svar på dine spørsmål: Det er ikke faste regler og anbefalinger ang. ny graviditet etter keisersnitt. Noen anbefaler å vente ett år med å bli gravid. Arret i livmoren gror veldig fort, så jeg kan ikke se at det skal være bekymringsfullt med ny graviditet nå. Det er ikke arret i huden det dreier seg om, men arret i livmorveggen. Snittet i livmoren legges på tvers lavt nede hvor det ikke er så mye strekk når livmoren vokser. Så evt ruptur (sprekk) vil som regel skje under fødsel. Risiko for ruptur etter keisersnitt er i Norge 0,5%. Det er visse begrensninger ved sette i gang en fødsel etter keisersnitt eller for å stimulere rier, Det er ikke noe i veien for å gi epidural uansett hvor lang tid det har gått siden siste keisersnitt. Du gir ikke informasjon om grunnen til det planlagte keisersnittet. Er denne grunnen ikke til stede i dette svangerskapet? Du har medbestemmelsesrett (men ikke bestemmelsesrett) ved evt. valg av planlagt keisersnitt. Din alder er en viktig tilleggsfaktor som peker mot nytt keisersnitt. Jeg vedlegger en engelsk link til detaljer om problemstillingen (om du kan lese engelsk). Det er viktig at du får henvisning til fødeavdelingen i god tid, så dere sammen kan bestemme fødselsmetode. Du skriver at du er i tvil om hva du skal gjøre? Jeg håper ikke at du dermed tenker på abort? Det er det absolutt ikke grunn til. Største problemet er å bli gravid i din alder, og risiko for abort er også øket. Jeg kan nevne at dronning Margrethe i Danmark fødte sitt andre barn (normal fødsel) 1 år og 12 dager etter at hun hadde akutt keisersnitt med sitt første barn, kronprinsen av Danmark. Men det er altså nesten 50 år siden. Lykke til, vennlig hilsen Mette https://www.scribd.com/document/137132176/Birth-After-Previous-CS 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444392-gravid-igjen-kort-tid-etter-keisersnitt/#findComment-3867701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.