AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Hei. For et flott og lærerikt forum. Lang historie kort, kvinne under 40 år. Ovariesvikt sannsynligvis pga autoimmun sykdom av uoppklart type. Endringer har skjedd ganske plutselig ila få år. Ene eggstokk "kaputt", den andre litt funksjon og egg i enda. Hadde store plager som bedret seg da jeg fikk tilskudd østrogen og litt testo. Har nå Estradot 100mg plaster som byttes annen hver dag og testosteron gel som jeg tar hver 3 dag. Får blødninger av meg selv så pass ofte at jeg ikke trenger Provera(men har det i skapet hvis det skulle gå over 3 mnd mellom blødning). Hva slags nivåer burde jeg normalt ha i min alder? Da tenker jeg på kjønnshormonene. Jeg forstår det er svingninger i sykluser og alt, men du vet sikkert hva jeg mener. Hva trenger jeg for at hele min kropp innvendig og utvendig skal holde seg sunn. Fikk plutselig "heng" i ansiktet bare i løpet av 1,5 år da jeg gikk med omtrent null kjønnshormon i kroppen. Har alltid sett yngre ut for min alder. Aldringen plutselig aksellererte og det var skremmende. En ting er hva jeg ser, men hva med det som er innvendig. Disse tingene henger jo i hop. Takk hvis du gir meg et svar på hva slags nivåer jeg burde ligge på. Da har jeg et ekspertsvar å støtte meg til neste gang jeg skal ta blodprøver. Anonymkode: bb63b...873 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444398-sunne-verdier-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Du tar opp et viktig problem, det med effektiv østrogenbehandling ved tidlig eggstokksvikt (før 40-45 år). Det er ikke tvil blant eksperter om at det bør behandles med østrogen i en dose så det kommer opp mot det som er normalt. I en normal syklus svinger østrogen (østradiol) mellom 100 og 1000 pmol/L (0,1 og 1,0 nmol/L). Gjennomsnittet ligger på ca 300 pmol/L (0,3 nmol/L). Det er en god ide å måle nivået og justere dosen til rett nivå. Vi har ikke god forskning som kan gi os sikker veiledning i behandling, men vi følger da 'god klinisk praksis'. Uten østrogen er det økt risiko for benskjørhet, økt risiko for hjerte-karsykdommer og risiko for økt kognitiv svekkelse. Hetetokter, dårlig nattesøvn og tørrhet i skjeden er vanlige følger av tap av østrogen. Økt risiko for brystkreft er først hos kvinner som bruker østrogen etter naturlig overgangsalder, altså når de er over 50-55 år. Økt risiko for slag og blodpropp er sannsynligvis ikke til stede med østrogenplaster (eller -hudspray). Så det med Provera. Det er en kunstig progesteron (gestagen) som må tilføres for å hindre at østrogen gir celleforandringer i livmorslimhinnen. Det bør tilhøres på en eller annen måte. Det at du får en blødning er ikke sikker beskyttelse, det kan tvert om være tegn på at livmorslimhinnen reagerer på tilført østrogen på en uheldig måte. Så jeg anbefaler at du bruker Provera i 14 dager hver 3.måned, så får du en skikkelig avstøtning av slimhinnen med evt unormale celler. Best er det å bruke naturlig progesteron (Utrogestan 200 mg i 14 dager), det kan skaffes etter søknad. En hormonspiral er også en grei mulighet. Som du ser, så er det ikke så lett med behandling, så jeg anbefaler at du får henvisning til gynekolog i praksis. De har som regel god erfaring og oppdaterte kunnskaper som fastleger kan mangle. Du bør få behandling til 'naturlig overgangsalder' ved ca 52 år. Noen typer østrogen kan skrives på blå resept. Hvis det er autoimmunitet som har ført til tidlig ovariesvikt, så bør man følge med i andre systemer (stoffskifte og binyrer) som kan rammes. Vennlig hilsen Mette Endret 9. september 2018 av Mette Moen, Gynekolog stavefeil 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444398-sunne-verdier-%C3%B8strogen/#findComment-3867910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Takk for lærerikt svar. Jeg skal få time hos gynekolog og få sjekket tykkelsen på livmorslimhinnen og snakket om diverse. Tror du jeg trenger mer østrogen enn jeg får via Estradot 100mikrogram som jeg bytter annen hver dag? Hvor mye østrogen sender disse inn i kroppen min? Burde jeg brukt mer enn ett plaster om gangen? Jeg strir enda mye med blant annet sexlysten og noe med søvnen, men andre ting har begynt å rette seg en del. Har plager med huden(tørr, stram, slappere). Har sjekket stoffskiftet nylig og det var normalt. Trenger jeg mer østrogen tror du? Takk for meg igjen. Anonymkode: bb63b...873 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444398-sunne-verdier-%C3%B8strogen/#findComment-3867981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Jeg kan ikke uttale meg om du trenger mer østrogen. Du kan få målt både østrogen og testosteron-nivået, men det er ikke direkte sammenheng mellom disse hormonene og sexlyst. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444398-sunne-verdier-%C3%B8strogen/#findComment-3868019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.