Gjest linna Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Det var 2 mnd før termin og vanner gikk. Jeg hadde lest at man ikke skal reise seg opp p.g.a navlesnorfremfall. Da jeg ringte føden fikk jeg fortalt at det bare var å reise seg opp. Men heldigvis gjorde jeg ikke det. Legen og ambulansepersonalet sa at det var klokt gjort og at man aldri skal reise seg når noe sånn skjer, utenom når man vet at hodet til barnet er festet. Var ikke dette da et veldig galt råd fra føden, og kunne det ikke gått skikkelig galt om navlestrengen hadde kommet frem(skylt ut) i og med at dette var 2 mnd før termin?? Jeg fikk vite etterpå at hodet ikke var festet av ei jordmor på et annet sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44440-var-ikke-dette-feil-r%C3%A5d-%C3%A5-gi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg blir litt skremt av at helsepersonell ikke kan bestemme seg !! Det gis så motstridende beskjeder ! Da en venninne av meg fødte sent på året i -98, fikk hun streng beskjed om å legge seg ned da vannet gikk hjemme om natten, 5 uker før termin. Ambulansen kom og hentet henne, liggende. 1½ år senere føder jeg også på SIA, våren 2000. Fire uker før termindatoen. Samme sykehus som min venninne. Da har de gått ut med ny beskjed til de fødende; det er IKKE nødvendig å legge seg ned om vannet går. Statistikken viste at det ikke var noen fare.......Det sa de til meg ! Nå gikk ikke vannet mitt hjemme, så jeg slapp å tenke på det, men vi diskuterte det jo på sykehuset hva man gjør og hva man bør gjøre i slike situasjoner. Det var da de sa det til meg. Jeg vet om to tilfeller blant bekjente der navlestrengen har falt frem og kommet i klem mellom bekkenåpningen og barnets hode, fordi kvinnen var oppreist. Det sier seg selv at det er kjempefarlig for barnet! Så personlig forstår jeg ikke hvordan de ansatte på SIA's fødeavdeling kunne si noe slikt til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44440-var-ikke-dette-feil-r%C3%A5d-%C3%A5-gi/#findComment-167349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Tradisjonelt sett har vi alltid bedt kvinner som har vannavgang og hvor forliggende del ikke har festet seg, om å ligge ned til de har ankommet sykehuset. Dette for å forhindre navlesnorsfremfall, noe som faktisk skjer svært sjelden. I senere tid har man derfor valgt å ikke være så bastant i forhold til dette, spes. hvis det er snakk om førstegangsfødende. Når det gjelder premature fødsler, er det absolutt lurt å ta hensyn til at barnet ennå ikke har kommet godt ned i bekkenet og at det er en viss fare for at navlesnoren kan snike seg foran hodet til barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44440-var-ikke-dette-feil-r%C3%A5d-%C3%A5-gi/#findComment-167670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.