AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Jeg er i starten av 30årene, og har slitt med smerter under samleie i 7-8 år. Noen ganger går det greit, men det gjør som oftest vondt. Jeg har vært singel de siste 5 årene, jeg orker ikke være i forhold når jeg sliter såpass med sex. Det kan gå fint noen støt, deretter blir det vondere og vondere i skjedeåpningen. Jeg var ekstra uheldig da det oppsto, for jeg var i ett forhold med en som absolutt ikke forsto hvor vondt det var, og som ble såret og lei seg hver gang jeg måtte stoppe, eller sa nei. Har hatt noen ONS og korte flørter, smerten har vært der men guttene har alltid respektert at jeg sier det gjør vondt å vil stoppe da. Men jeg tørr ikke forhold, når jeg ikke kan ha sex regelmessig. Min oppfatning er at det gjør mindre vondt jo lengre det er mellom samleie. Går det 9-12 måneder mellom samleie er det mye bedre. Jeg og eksen snakket mye om det, men han klarte ikke ha forståelse for mitt problem, og mente jeg også burde ha forståelse for hans behov... Jeg har forståelse for at de fleste i min alder ønsker samleie oftere enn to ganger i året, men ukentlig er helt umulig for meg... i såfall sitter jeg å gruer meg hele kvelden, og må drikke en del alkohol bare for å komme meg igjennom det... Jeg har kun hatt GU en gang tidligere, da i forbindelse med magesmerter, og fikk aldri tid til å forberede meg på selve undersøkelsen, noe som ga mye ubehag og angst. Jeg har dermed utsatt alt av GU i ettertid. Har nå bestemt meg for å komme meg avgårde å ta celleprøve, og tenkte ta opp dette med mulig vestbulitt med fastlegen min. Er vestbulitt noe som kan diagnostiseres med gynekologisk undersøkelse? Og vil i såfall en "vanlig" fastlege kunne oppdage det? Har lest litt om avspenningsøvelser og slikt, er det noe fastlege kan gi, eller må jeg til en spesialist? Finnes det noe "enklere", som salver eller lignende som kan brukes? Jeg går allerede til ukentlig behandling for angst, så det å skulle begynne på ett ekstra behandlingsopplegg eller å gå til en spesialist eller slikt tror jeg kan bli veldig vanskelig... Men jeg har en utrolig snill fastlege som jeg stoler på, og tror jeg skal klare ta dette opp med... Anonymkode: 5b860...051 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444428-mulig-vestbulitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Ved vestibulitt sitter smertene ved inngangen til skjeden, og som du har oppdaget kan en periode uten samleie bedre tilstanden. Man vet ikke presis hva som er årsaken, men sannsynligvis er det er overfølsomhet (hypersensitivitet) i slimhinnen. Vestibulitt er en utelukkelsesdiagnose og det er karakteristiske smertepunkter. Det er vanskelig diagnose som du nok må til en gynekolog med. Noen gynekologer kan foreta behandling, men ellers må du henvises til 'vulvaklinikk' som finnes flere steder i Norge. Det er et spesielt opplegg, og det er nok ikke så lurt å holde på med det uten veiledning fra eksperter. Du må være forberedt på at det ikke finnes noen mirakel-kur. Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444428-mulig-vestbulitt/#findComment-3868189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.