Franzeska Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Hei! Jeg er gravid i ca uke 6. Alt føles ok foreløpig med de symptomene som hører med. Jeg er derimot likevel litt bekymret. Jeg hadde nemlig et litt komplisert svangerskap sist hvor jeg trengte ekstra oppfølging fra starten pga blødninger, videre noe lav fostervekst, og etterhvert lav hjertefrekvens hos foster som førte til at jeg trengte ekstra ctg overvåking siste tiden. Det hele endte med sykehusinnleggelse og akutt keisersnitt 3 uker før termin. Heldigvis gikk alt bra. Likevel er jeg jo naturlig nok ekstra bekymret for om alt er skal være ok denne gangen. I tillegg fyller jeg straks 38 år. Tror du det vil være mulighet for meg i min situasjon å få ekstra oppfølging? Feks med hyppige UL o.l mht forrige svangerskap og min alder? Jeg er også litt bekymret for vaginal fødsel, siden det er under to år siden keisersnittet og har hørt historier om livmorruptur. Og det fakta at vaginal fødsel etter keisersnitt derfor blir sett på som ‘risikofødsel’. Selv om jeg vet det er sjeldent. Muligens jeg har utviklet en slags angst rundt dette pga mine kjipe erfaringer. Men lurer likevel på hvorvidt jeg har rett til å få velge nytt keisersnitt her fremfor vaginal fødsel? Skal til fastlegen om to uker og får forhåpentligvis klare svar da. Men hadde vært fint å høre hva du tror om dette. For nå er jeg så bekymret og urolig at jeg ikke klarer å slappe av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444450-ekstra-oppf%C3%B8lging-i-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Jeg kan forstå at du engster deg etter det som du har opplevd i forrige svangerskapet. Det behøver ikke å gjenta seg. På et eller annet tidspunkt (midt i graviditeten?) kan det være en god ide å få henvisning til den fødeavd. som kontrollerte deg sist for gjennomgang av siste graviditet/fødsel. Her kan dere også diskutere forløsningsmetoden. Du har medbestemmelsesrett ang keisersnitt, men ikke bestemmelsesrett. Med 38 år og tidligere keisersnitt og et ønske om nytt keisersnitt har du gode argumenter. Risiko for livmorruptur teller ikke med, det er så uvanlig, og intervallet fra siste fødsel gir ikke grunn til ekstra bekymring. Lykke til med graviditeten. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444450-ekstra-oppf%C3%B8lging-i-svangerskap/#findComment-3868234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.