Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er ei aktiv jente på 20 år som har hatt en periode i livet nede på ei ganske lav vekt. På mitt verste var min BMI litt under 15, men jeg er tilbake på omtrent 21 nå og alt annet som ikke fungerte i den undervektige perioden er fullt fungerende nå. Da snakker jeg om humør, energi, følelser etc. Men jeg venter fortsatt på at menstruasjonen skal komme tilbake... Jeg gikk på p-piller og vet ikke akkurat når den forsvant, men den har vel vært borte i 2,5-3 år nå..  Jeg begynte på p-piller igjen, da jeg har hørt at dette kan "kick-starte" en syklus, og tenker å slutte etter en periode, for å sjekke om jeg får naturlig menstruasjon etter det. Har du noen flere tips til ei fortvila jente som ikke ønsker å ha ødelagt for senere familieliv i en alder av 16år..

Tenker å ta en tur til legen etter en stund også, for å sjekke alle verdier. 

Anonymkode: 1a482...583

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444454-f%C3%A5-tilbake-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det mangler noen opplysninger for at jeg kan komme med råd:

• Når fikk du første menstruasjon?

• Når stoppet den

• I hvilke perioder har du brukt p-pille, evt flere perioder?

• Når stoppet du med p-pillene

• Hvordan er med trening?

Fint om jeg får de opplysninger. Hvis du i mellomtiden går til din fastlege, så er det disse hormonene som skal sjekkes:

Østradiol, FSH, LH, TSH og prolaktin (ikke progesteron eller mannlige hormoner!)

Ut fra dine opplysninger har du med stor sannsynlighet ikke ødelagt dine muligheter for å bli gravid, men du må sannsynligvis ha hjelp.

Som sagt, jeg skal svare når jeg får mer informasjon.

Vennlig hilsen Mette

Jeg fikk min første menstruasjon ca i 7.klasse, om jeg husker rett. Akkurat når den stoppet vet jeg ikke fordi jeg gikk på p piller på den tiden, men det er en gang på vinter/vår i 1.videregående. 
Jeg gikk på p piller fra kanskje 9.klasse til jeg sluttet 1.videregående og startet igjen for 2 måneder siden. Nå er jeg som sagt 20år. I den perioden mellom der har jeg ikke hatt menstruasjon. 

Trening har jeg alltid gjort mye av, men nå for tiden har jeg kuttet ned til 4 ganger styrketrening i uka. Ingenting mer enn det. Ellers er jeg en aktiv person, så jeg går, sykler og jobber mye. 

Anonymkode: 1a482...583

Mette Moen, Gynekolog

Det er ganske vanlig at menstruasjonen stopper opp ved stort vekttap, og ca 1 av 3 får ikke menstruasjon tilbake selv om vekten normaliseres. Det skyldes at samarbeidet mellom hypofysen (hjernevedhenget) og eggstokken ikke fungerer. P-pille vil også stoppe samarbeidet, og bruken vil skjule problemet fordi p-pillen gir regelmessig blødning. Det er en myte at p-pillen gir en 'kick-start', tvert om er funksjonen av p-pille at den stopper signalene fra hypofysen som stimulerer eggstokkene til eggmodning og eggløsning.

Intens trening (mer enn ca 15 timer per uke) kan også stoppe syklus.

Du bør gå til din fastlege og få sjekket ditt hormonsystem med følgende prøver: østradiol, FSH, LH, prolaktin, TSH. Hvis østradiol er lavt, og det er det sannsynligvis, så bør du få tilskudd av samme type som kvinner får etter overgangsalderen.

Når du ønsker graviditet, må du sannsynligvis ha hormon-sprøyte for å få eggløsningen i gang, men det skal nok lykkes,

Send meg svaret av hormonprøvene, så skal jeg vurdere dem.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...