Trebarnsmor85 Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Jeg er 33 år og trebarnsmor. Har tatt 2-3 celleprøver siden jeg fødte siste barnet for 5 år siden, men første av disse ble tatt ved fjerning av hormonspiral for 2,5 år siden og da hadde jeg samtidig blødninger som skyldtes at spiralen hadde sklidd ned og gravd seg inn lavt i livmoren. Tok ny prøve et år senere, med negativt resultat. Det siste halvåret har jeg imidlertid hatt mange symptomer på fremskreden livmorhalskreft: -Kraftige smerter i korsryggen, særlig når jeg våkner på natten/morgenen -Hyppig vannlating på natt -Meget uregelmessige blødninger, oftest 10-14 dager etter begynt mens, gjerne samtidig med eggløsningssmerte. Men det bekymringsverdige er at blødningene er av og på i 10-12 dager til mens kommer igjen, og at de varierer veldig (fra friskt og lyserødt, slimblandet, rosa/røde/brune "tråder", mørkerødt, brunt osv). Og det går frem og tilbake. Hadde forstått det dersom det begynte friskt og deretter fikk brunsvart farge. Kan det være at jeg har såpass fremskreden livmorhalskreft at det ikke gir utslag på celleprøver? Hva slags undersøkelse vil da kunne utelukke eller finne kreft? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444543-livredd-for-%C3%A5-ha-fremskreden-livmorhalskreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 3 timer siden, Trebarnsmor85 skrev: Kan det være at jeg har såpass fremskreden livmorhalskreft at det ikke gir utslag på celleprøver? Er det mulig, da? Jeg vet ikke hvor raskt slik kreft kan utvikle seg, men jeg tror ikke noe på at du hadde kreft ved forrige celleprøve, men at den liksom ikke ble oppdaget fordi den var kommet for langt. Med de symptomene kan det vel uansett være lurt å bli undersøkt av en gynekolog? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444543-livredd-for-%C3%A5-ha-fremskreden-livmorhalskreft/#findComment-3869028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Celleprøven er for å oppdage forstadier før det evt. utvikler seg til kreft. Du har hatt to negative prøver hvor legen samtidig har sett på livmorhalsen uten å finne noe suspekt (regner jeg med). Det er derfor ikke grunn til å tro at du har 'fremskreden' livmorhalskreft. Uregelmessige blødninger som du beskriver bør undersøkes. Hvis det er synlige forandringer på livmorhalsen, så tas en vevsprøve, evt. i lokalbedøvelse. Det kan være aktuelt også å sjekke forhold med selve livmoren, det gjøres ved ultralyd og evt. 'sugerørsprøve' fra livmorhulen. Få en time hos din fastlege så det kan avklares og du forhåpentlig kan beroliges. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444543-livredd-for-%C3%A5-ha-fremskreden-livmorhalskreft/#findComment-3869030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.