Gå til innhold

Flere som leier leilighet?

Anbefalte innlegg

Jeg leier leilighet. Har ikke råd til annet. Jeg har bodd her i mange år sammen med barn. Det har etterhvert blitt litt slitasje, som foreks at maling på lister er ramlet av ...osv. Jeg er så redd for at jeg blir erstatningspliktig ovenfor den minste ting i leiligheten. Jeg har altfor lite penger for hånd. Forsøker å finne meg en jobb, og håper at økonomien tar seg opp, slik at alt blir lettere. 

Noen andre som leier leilighet? Deler dere samme bekymringer? 

Anonymkode: 92082...719

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444792-flere-som-leier-leilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier leilighet. Har ikke råd til annet. Jeg har bodd her i mange år sammen med barn. Det har etterhvert blitt litt slitasje, som foreks at maling på lister er ramlet av ...osv. Jeg er så redd for at jeg blir erstatningspliktig ovenfor den minste ting i leiligheten. Jeg har altfor lite penger for hånd. Forsøker å finne meg en jobb, og håper at økonomien tar seg opp, slik at alt blir lettere. 

Du betaler for å kunne bo i leiligheten, det betyr også at du betaler for at leiligheten utsettes for normal slitasje. Det virker som om du bekymrer deg unødvendig for dette. 

Anonymkode: f778c...27d

Når jeg leide ut leiligheten min så krevde leietager att jeg betalte for forbedring av et ganske dårlig bad. Så jeg tror du som leietager, ikke trenger bekymre deg om oppussing på din regning. Når man leier ut en bolig, så skal man ikke betale for normal slitasje eller ting som oppstår. Med mindre man har en kjempefest og noen ramponerer og driver hærverk. Evnt en ondskapsfull eller uforsiktig leieboer som skader leiligheten bevisst.

Anonymkode: 3c099...738

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha en rimelig kjip husvert om han pirker på det som er vanlig slitasje. Hos oss hadde leieboeren rett og slett ødelagt benkeplata på kjøkkenet, men den ble fikset opp da han flyttet så det var helt i orden. Ellers handler jo erstatning av ting om ting du direkte ødelegger eller skader du unnlater å fortelle om så fort som mulig.

Det skal veldig mye til før man blir erstatningspliktig. Normal slitasje, i ditt tilfelle med barn, er noe som utleier må ordne opp i. Hvis noe er ødelagt som ikke burde blitt det kan utleier kanskje kreve erstatning, men da mer ting som blir ødelagt/knust som en lampe, tv osv.  Men feks et ødelagt toalett etter slitasje gjelder ikke .Heller ikke hvis ting bare slutter å virke som vaskemaskin etc. Små hakk i vegg og gulv o.l blir i mange tilfeller regnet som normal bruk/slitasje. Det er normalt at maling på lister flasser av, spesielt hvis det er brukt billig maling. Dette er altså helt normalt og hva man må forvente.

Nei du skal ikke bekymre deg, du betaler faktisk for å bo der og inntektene utleier får av det bør brukes til eventuell oppussing etter utflytting. Hvis utleier er urettferdig og forventer at leilighet skal være i nøyaktig samme stand etter flere år (noe som er helt urimelig) tar du bare saken til Husleietvistutvalget hvis du leier i områder de dekker.  https://e24.no/privat/eiendom/krevde-75-000-kroner-av-studenter-for-slitasje/21358161

Anonymkode: 1d8d2...588

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...