Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som ikke husker sist jeg hadde menstrasjon. Tror det var rundt mai en gang, men kan også ha vært enda tidligere. Går ikke på p-piller, og har ikke gått noe spesielt opp eller ned i vekt. Har en høyde på 164 cm og en vekt på 75, så har en BMI på 27,5  som vil si at jeg i teorien er overvektig, selv om jeg verken føler meg eller mener selv jeg ser overvektig ut. Har ligget rundt denne vekten i flere år. Trener 1-3 ganger i uken, spiser 3-4 måltider om dagen og spiser ikke spessielt usunt med unntak på lørdager. Har vært noe stresset på grunn av skole og eksamener. Har tatt flere graviditetstester som alle har vært negative. Var hos fastlegen for noen uker siden, som sa bare at jeg bare skulle vente og at jeg skulle komme tilbake om mensen ikke har kommet tilbake innen 6-7 måneder. Tok enda en graviditetstest på legekontoret som også var negativ. Har aldri opplevd å ha hatt uteblitt menstrasjon tidligere, og har ikke hatt noen problemer med uregelmessig mentrasjon. Tenker mye på dette og synes det er ekkelt å måtte i 6-7 måneder hvis menstrasjonen eventuelt ikke skulle komme tilbake. 

Anonymkode: 2c424...dff

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke at man bare skal vente og se det an. Jeg synes du skal be din fastlege om å få tatt følgende prøver: FSH, LH, østradiol, prolaktin og TSH.

Hvis du har tegn på økt produksjon av mannlig hormon (uren hud, unormal hårvekst)? det kan skyldes tilstanden PCOS, poly cystisk ovarie syndrom, en hormonforstyrrelse som er assosiert med overvekt og sjeldne eller ingen menstruasjoner.

Jeg kan gjerne vurdere prøvene, når svar foreligger.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...