Gå til innhold

Skammer seg ikke lenger for å gå på Nav

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22 minutter siden, XbellaX skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/skammer-seg-ikke-lenger-for-a-ga-pa-nav/70270524

Noen som har abbo på Dagbladet pluss og kan legge ut denne saken? 

Er dette samme person som klager over at sosialpengene ikke dekker utgifter til røyk?

https://radikalportal.no/2013/09/21/nar-livet-gar-opp-i-royk/

Sitat

Det er et ganske enkelt regnestykke i grunnen. Som sosialklient mottar man omlag 5000 kroner å leve av i måneden i tillegg til husleie og strøm. En 20-pakning med sigaretter koster omlag 100 kroner. Hver måned har 30 dager, det er ikke uvanlig å røyke en pakke om dagen. Hvis det er slik, vil 3000 av 5000 kroner gå opp i røyk hver måned og sosialklienten har 2000 kroner til å dekke mat, klær, tannlege og alle andre utgifter som kommer hver måned.

Anonymkode: 0cadd...a91

Worrisome Plenty

Jeg er veldig redd for å havne på sosialen. Det er noe drit altså. Levde på det noen år, mellom attføring og uføre. Det var ikke noe å bli feita av. Røyk er relevant, det er de fattigste som røyker tror jeg. Senk avgiftene til Svenskt nivå. Så stopper man også endel av svenskehandelen vin vin.

2 timer siden, XbellaX skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/skammer-seg-ikke-lenger-for-a-ga-pa-nav/70270524

Noen som har abbo på Dagbladet pluss og kan legge ut denne saken? 

Skammer seg ikke lenger for å gå på Nav

Anja Askeland (47) er lei av stengte dører i arbeidslivet, fordommer og møtene med et iskaldt Nav-system. - Jeg velger å flytte skylden ut fra meg og over på samfunnet. Jeg har ikke gjort noe galt.

1. OKTOBER 2018 KL. 21.58 DEL PÅ FACEBOOK

HAUGESUND: De siste årene har Hasseløy blitt Haugesunds nye fasjonable strøk. Gamle, hvitmalte hus er pusset opp og har gitt redervillaene på høyden en pengesterk forgård. 

Vinden rusker i Anja Askelands (47) mørke hår når hun går brua over Smedasundet. Rikmannsstrøket ligger på den daglige turruta hennes. Å gå turer har hun råd til, men ellers er det ikke plass til mange økonomiske utskeielser etter at pengene fra «sossen» har betalt for den enkle toromsleiligheten i nærheten av Haugesund sentrum.

LITE LUKSUS: Anja Askeland går ofte tur. I perioder er hun helt blakk. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.LITE LUKSUS: Anja Askeland går ofte tur. I perioder er hun helt blakk. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Anja Askeland er en av rundt 135 000 her i landet som mottar økonomisk sosialhjelp, men det er ikke en statistikk hun ønsker å være en del av.

Anja Askeland har mistet flere av sine venner.

- Det verste er at folk tror jeg har valgt dette selv og at jeg ikke prøver hardt nok, sier hun og sukker tungt.

Straff

Hun flyttet fra hovedstaden og tilbake til fødebyen Haugesund i 2014 i håp om at det skulle være arbeid å finne. Timingen mot oljekrisa kunne ikke vært verre. Det var ingen jobber og hullet i CV’en til Askeland ble større og større.

Anja Askeland endte opp i Nav-systemet. Etter fem år med av og på med økonomisk sosialhjelp har hatt hun flere ubehagelige opplevelser der hun ble satt i aktivitetsprogram med blant annet straffedømte og personer med spesielle behov med trusler om avkorting i utbetaling hun kom for seint.

ENKELT: Anja Askeland kjøper alltid det billigste i butikken. Hun har lært seg å leve nøysomt. Foto: Øistein Norum Monsen/DagbladetENKELT: Anja Askeland kjøper alltid det billigste i butikken. Hun har lært seg å leve nøysomt. Foto: Øistein Norum Monsen/DagbladetVis mer

- Mistilliten føltes som straff og at jeg skulle bli disiplinert, sier Askeland, som i de siste fem årene har levd på omtrent 125 000 kroner i året.

Anja Askeland heller pulverkaffe i koppen. Hun er vant med å leve nøysomt, men kan aldri planlegge noe fram i tid. Hun leverer meldekort og kan når som helst måtte flytte til et annet sted av landet hvis det skulle dukke opp en jobb. Det er bare at jobben aldri dukker opp.

- Det føles som å være på et evig venterom, sier Anja Askeland, som er utdannet hjelpepleier.

Tilbake til Nav

Fakta

Langtidsledige per august 2018

(81 uker og mer)

3187 personer

• Kvinner – 1208
  • Menn – 1979

Arbeidsledige i Norge i august 2018

677086 personer

• Kvinner – 31239
  • Menn - 35847

47-åringen opplever at fordommer og stigmatisering stenger alle veier inn i arbeidslivet. Nylig var hun på et jobbintervju til en deltidsstilling i helsevesenet. Askeland er utdannet hjelpepleier og hadde håp om at hun endelig skulle finne en åpning.

- Intervjuet gikk bra selv om jeg fortalte at jeg nok var litt rusten. Det var da de spurte meg om hvordan jeg hadde livnært meg de siste årene at det skjærte seg. Da jeg opplyste om jeg for tiden var sosialklient, endret stemningen seg, sier Askeland.

HAUGESUND: Vestlandsbyen hadde fram til mai i år 718 personer som mottok økonomisk sosialstøtte. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.HAUGESUND: Vestlandsbyen hadde fram til mai i år 718 personer som mottok økonomisk sosialstøtte. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Ifølge 47-åringen fikk hun direkte beskjed av den potensielle arbeidsgiveren at hun måtte forstå at de var usikre på henne. I stedet for å innstille Askeland til stillingen fikk hun beskjed om å gå tilbake til Nav og be om støtte til praksisplass.

I dag får hun utbetalt 11200 kroner i måneden. Husleia er på 5600 kroner. Etter at telefon, strøm og internett er betalt er det knapt nok noe igjen. En praksisplass ville gitt Askeland omtrent 7500 kroner i måneden. I tillegg måtte hun ha søkt om supplerende sosialhjelp. En praksisplass ville ikke fått henne ut av Nav-systemet.

- Det er en sår ting å innse at jeg ikke er attraktiv på jobbmarkedet. Det er ikke plass til annerledesfolk som oss i samfunnet, sier Anja Askeland.

Jan Erik Grundtjernlien, seksjonssjef i NAV, mener etaten ikke kan si at opplysninger om sosialhjelp trekker ned hos arbeidsgivere.

- Vi har ikke grunnlag for å si at økonomisk sosialhjelp kan virke diskvalifiserende. I NAV er vi uansett ikke opptatt av hva slags livsoppholdsytelse brukere har, men legger vekt på å finne tiltak og aktiviteter som er tilpasset brukernes behov, og som kan bidra til at de raskest mulig kommer seg i jobb, sier Grundtjernlien.

Tok kontakt

OPPMUNTRING: Små lapper med positive beskjed henger på kjøleskapet til Anja Askeland i Haugesund. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.OPPMUNTRING: Små lapper med positive beskjed henger på kjøleskapet til Anja Askeland i Haugesund. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Etter det gufne jobbintervjuet tok hun kontakt med Haugesunds avis for å fortelle historien sin.

- Jeg skammer meg ikke lenger for å være på Nav. Jeg velger å flytte skylden ut fra meg og over på samfunnet. Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg har bare ikke fått meg jobb, sier Askeland.

Da hennes historie sto på trykk i lokalavisa var det det noen i samme situasjon som tok kontakt. Nå har Askeland og flere andre gått sammen. De møtes for å støtte hverandre i møte med Nav-systemet. Felles har alle at de kjenner på skammen som er forbundet med å motta sosialstøtte. Hun mener det ytre trykket gjør at skammen hoper seg opp.

- Fattigdom og skam henger sammen. Nav burde heller vise omsorg enn å kreve kvitteringer, sier hun.

Basisinntekt

Askeland har alltid vært engasjert i samfunnsspørsmål og i 2012 var hun en av initiativtagerne til å etablere den norske versjonen av organisasjonen BIEN (Basic Income Earth Network) som vil innføre basisinntekt. Det vil si at alle borgere skal ha en grunnlønn, uavhengig av arbeid.

I en pamflett hun og Petter Norman Waageforfattet skriver de følgende om ideen:

- Borgerlønn er et alternativ til de eksisterende velferdsordningene og kan defineres som inntekt som gis ubetinget til alle, uten behovsprøving eller krav om arbeid.

- Med økonomisk sikkerhet kan vi redusere en rekke samfunnsonder som fattigdom, psykiske problemer og følelsen av avmakt i møte med et kontrollerende og mistenksomt velferdsbyråkrati.

Anja Askeland har kontakt med flere personer i samme situasjon som seg selv og mener det er mange som ikke klarer å knekke koden.

- Med borgerlønn ville det blitt lettere for de som er annerledes å knekke den koden, sier Askeland.

Uavhengig av hvilke økonomiske ordninger som finnes i dag eller i fremtiden har hun et tydelig ønske:

- Hvis jeg kunne knipset med fingrene og få hverdagen min endret, så ville jeg hatt en jobb med forutsigbar inntekt. Nok til å være fri til å jobbe for alle de tingene jeg brenner for, sier Anja Askeland.

VIL: Anja Askeland vil bidra, men opplever det som vanskeig å komme seg ut av Nav-systemet. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.VIL: Anja Askeland vil bidra, men opplever det som vanskeig å komme seg ut av Nav-systemet. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Slik får du jobben - ekspertens tips

- Å komme seg inn i arbeidsmarkedet igjen er ikke lett, og det kan handle om mange ting, blant annet psykiske eller somatiske diagnoser, geografi, alder eller feil utdanningsbakgrunn i forhold til det lokale arbeidsmarkedet, sier Helene Tronstad Moe, jobbekspert og førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania.

Hun forteller at det trekker ned å si at man er sosialklient når man søker jobb.

- Det synes jeg ikke man skal presentere seg som.

Jobbeksperten anbefaler heller å si at du er en ivrig jobbsøker som har stor arbeidslyst og som gjerne ønsker å jobbe.

- Snakk om hva du vil og hva du eventuelt har jobbet med og fått til. Ikke framstill deg selv som et offer.

Og skulle spørsmålet om hullet i CV-en komme, anbefaler hun å være ærlig, samtidig som du forsøker å beskrive hva du faktisk har gjort.

- Har du tatt deg av syke barn eller slektninger, søkt jobber, startet egen virksomhet, reist, hatt praksisplass eller liknende?

Få bedre selvinnsikt

Når du søker en stilling, men ikke får den, kontakt rekruttereren og be om et møte per telefon. Spør hva som gjorde at de ikke vurderte deg som kvalifisert.

- Fortell at du er oppriktig nysgjerrig og ikke ønsker å betvile at riktig kandidat ble valgt. Spør hva de tenker om ditt kandidatur. Hva stusset de på, hva var bra og hva var mindre hensiktsmessig. Hvordan oppfattet de deg som jobbsøker?

Spør også om den muntlige kommunikasjonen. Er det noe du kunne gjort annerledes? Slik får man bedre selvinnsikt, mener Tronstad Moe.

Hun opplever at mange kandidater har en klar formening om hvorfor man ikke får jobb, på grunn ting som etnisitet, alder, kjønn og utdanning. Det er ikke alltid dette stemmer. Sørg for å ha et mest mulig realistisk bilde av deg selv, anbefaler hun.

Imøtekom arbeidsgiver

Tenk også over hva du faktisk kan gjøre noe med, for eksempel geografi og stillingsprosent. Se hvor du kan imøtekomme arbeidsgiver.

Hvis du frykter at arbeidsgiver mener du er for gammel og dermed har høy lønnsforventning, kan du klargjøre om du er villig til å gå litt ned i lønn.

- Si at du for eksempel har lyst til å prøve noe nytt, at lønnen ikke er det viktigste, sier Tronstad Moe.

Et annet råd er å ikke låse deg til én bransje. Er det noe annet du er villig til å gjøre?

- Hva annet kan du tenke deg i stedet for NAV? Det er fint å ha drømmer, men det er ikke gitt at alle får drømmejobben, sier Tronstad Moe.

Jobb på natta eller hjemme

Tronstad Moe har også råd til de som ikke passer inn i den klassiske jobbsøker-malen eller i et kontorlandskap.

- Spør om du kan jobbe på natta. Det er mange som synes det er vanskelig å jobbe med andre på dagen. Har de ikke nattevakt, spør om det er noen ulempe at deler av arbeidet blir gjort på natta, sier hun.

Spør også om noe av jobben kan gjøres per telefon og digitale hjelpemidler. Da kan du jobbe med hjemmekontor.

Bemanningsbransjen

Askeland opplevde at hun ikke fikk en jobb hun mente hun var kvalifisert for i helsevesenet, men da hun fortalte at hun var sosialklient ble hun avvist. Jobbeksperten mener Adecco, Proffice og Manpower er gode steder å starte i slike tilfeller. Det er gjerne noe lavere terskel for ansettelse av vikarer.

- Oppsøk bemanningsbransjen. Jeg tror ikke det handler om overlagt diskriminering fra arbeidsgiver, men det er kostbart å feilansette noen. Arbeidsgiver er redd for risiko. Hvis du prøver deg som vikar, og har fungert fint i et halvt år, så ser de at du er en person som får det til, sier Tronstad Moe.

Annonse

30 minutter siden, XbellaX skrev:

@Mëmëso Du er en knupp.

Joa men husk at vi ble medlem i EU (etter at vi stemte imot [ bli medlem i EU), og EU liker ikke knupper :ph34r: https://en.wikipedia.org/wiki/Directive_on_Copyright_in_the_Digital_Single_Market#Article_13

Anonymkode: 5ec27...cef

Jeg synes det er kjempemotig å stå frem slik. Summene hun nevner gjør at jeg også vil prøve å kutte ned på alt jeg kan. Det er grunn til å frykte fremtida. Ikke så langt fra mine egne men jeg er eldre og alene- beboer og har tatt ut tidlig pensjon. Synes det er riktig å senke skuldrene og kanskje erkjenne at ingen klarer alt i livet. Kan forhindre mye skyldfølelse spesielt ettersom man rammes av aldersdiskriminering så tidlig ofte virker det som. Har også lest om flere som er skuffet over at når de først tok en utdanning som skulle være ettertraktet i markedet så opplever flere noe ganske annet og har brakt seg i enda vanskeligere situasjon kanskje. Det viser bare hvor usikkert markedet er og hvordan det rammer mennesker midt i sine beste år. Selvsagt har det skjedd flere av oss  før men det gjør jo ingenting noe bedre.

Anonymkode: 26729...c03

Jeg synes man bør tenke mer på det slik som det også faktisk er: At noen Helse- og Velferdskroner faller ned på oss alle over et livsløp i forskjellige livssituasjoner. Enten  i form av utbetalte penger eller leksehjelp på skolen eller handicapparkeringsplass eller skattelette ved nyetablering av bedrift eller sosialhjelp når alt annet i systemet svikter den enkelte menneske. Her kan nevnes i fleng av gode ordninger.

Men der er stadig de som trenger det så aller mest og er så mye mere utsatte får aller færrest. Da skyver det offentlige ved nav selv det offentlige ansvaret over til Frelsesarmeen el.l. som selvsagt kanskje får mye stønad i staten.

I våre dager er problemene gått mye " under jorden" tror jeg. Hvis ikke alt fungerer mye bedre enn  åttitall og nittitall.

Jeg synes det er bra at det kommer frem hvor mange som står i helt forferdelig vanskelige ting i dag. Kvinner opplever mer problemer ofte tror jeg enn andre. Man vet ofte så lite om tingene bak nyhetene ofte.

Jeg mener jeg synes det er " innafor" fordi man vet ofte så altfor lite om hva folk har å slite med i dag.

Men man skal selvsagt være kritisk til ting man blir forelagt i alle sammenheng. Enkelte er bare ute etter å promotere salg av Gud vet hva i våre dager tror jeg. Men dette virker ekte frustrasjon over tingenes tilstand på meg. Men vi er forskjellige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...