Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 39 år. Jeg brukte p-piller i 20-årene fram til 35 år. Da jeg var 37 ble jeg planlagt gravid med min samboer, det klaffet på første forsøk. Dessverre endte det i en missed abortion i uke 11. Siden det har jeg ikke blitt gravid, og vi er under pågående ivf-behandling i det offentlige.  Har nylig gjennomgått 2.behandling med negativt resultat. I tillegg 2 fryseforsøk (som regnes som «bonus» og ikke fullverdig forsøk). Jeg har responsdert godt på behandlingen tross min høye alder og klinikken virker fornøyd. Per nå har jeg 3 egg på frys. De har ikke funnet noe galt med oss, blodprøvene mine er fine utfra alder (fsh 10 og AMH 13), samboer har normalt sædkvalitet. Jeg har regelmessig menstruasjon med syklus på 26-28 dager. 

Det jeg lurer på er: hva skyldes nattesvette? Når jeg er i naturlig syklus uten ivf-behandling har jeg nattesvette siste natt før menstruasjonen kommer. Dette har jeg hatt i flere år, jeg så mønster i det først når vi begynte prøvingen på å få barn. Men så har jeg lagt merke til at under forsøk får jeg nattesvette i tiden etter egguttak, helt frem til menstruasjonen kommer. Av medisiner står jeg da bare på progesteron (Lutinus). Under det siste forsøket kommenterte jeg dette til gynekologen, som mente det kunne være tegn på lavt østrogen og jeg ble derfor satt på Progynova 2 mg. Dette hadde kun effekt de første nettene, deretter kom nattesvetten tilbake igjen. I tillegg har jeg gjennom alle mine 4 forsøk fått menstruasjonen lenge før klinikken har trodd, det normale er vel 14 dager etter egginnsett. Men jeg har fått menstruasjon fra dag 7 til dag 10. Det ene fryseforsøket var syklusen styrt med østrogenplaster. Jeg fikk beskjed at menstruasjonen ville komme 2 dager etter plasteret ble tatt av (ved konstatert negativt forsøk). Selv med østrogenplaster brøt menstruasjonen ut på dag 16. Jeg undrer meg veldig over dette. Altså nattesvetten og at menstruasjonen kommer så kjapt og tross østrogen-behandling.

I tillegg lurer jeg på om hva som er normal lutealfase. Jeg har jo gjennom disse årene konstatert at menstruasjonen kommer 12 dager etter positiv eggløsningstest. Er dette normalt? Håper du kan svare selv om du ikke jobber innenfor ivf.

Anonymkode: 7ce9e...c7a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444891-fors%C3%B8ker-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Som du avslutter med, så har jeg ikke personlig erfaring med IVF, men en del om gynekologiske hormonspørsmål.

Hetetokter/nattesvette dagen før menstruasjon kan lett forklares med at østrogennivået da er på det laveste i syklus. På samme måte kan noen få hetetokter i den p-pille fri uken. At du skal få hetetokter i perioden etter eggløsning er rart, for da er østrogen ganske høyt. IVF-klinikken har vel sett på livmorslimhinnen og sett at den har bygget seg opp som en funksjon av østrogen? Manglende effekt av Progynova taler jo også imot at det skyldes østrogenmangel. Det kan være en rekke andre forhold som gir svette som matvarer, krydder, ulike legemidler og en del sykdommer. Hør med din fastlege og kanskje start med å sjekke ditt stoffskifte.

Det er ikke østrogen som styrer syklus, men progesteron. Du sier at menstruasjonen med østrogen brøt ut på dag 16 (etter egguthenting ?), var det en skrivefeil? Du har brukt både østradiolpiller og –plaster?

Normal lutealfase (fra eggløsning til start av menstruasjon) er fra 12 til 16 dager (men 10 til 18 dager kan ses). Det er bortfallet av progesteron som utløser menstruasjon. 12 dagers syklus er altså normalt.

Dessverre er det vanskeligere å bli gravid med økende alder og det er større risiko for abort, men det er absolutt ikke umulig. Jeg ønsker lykke til med forsøket.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Stoffskiftet mitt ble sjekket i desember i fjor i forbindelse med infertiletesutredning, stoffskiftet var da normalt. Første Ivf-forsøk startet februar i år, og nattesvetten har kun vært et problem under pågående Ivf. Så jeg tror ikke det er stoffskiftet som er problemet, men jeg kan ta det opp med fastlegen hvis nattesvetten ikke gir seg. 

Angående østrogen-tilskudd så var jeg kanskje litt upresis. Det ene fryseforsøket var styrt, dvs jeg startet opp med østrogenplaster (Estradot) på menstruasjonens andre dag. Dette for å forhindre at kroppen laget egen eggløsning forut for egginnsettet. Estradot ble byttet hver andre dag helt til konstatert negativt resultat. I denne forbindelse fikk jeg beskjed om at menstruasjonen ikke ville komme før to dager etter plasteret var tatt av. Allikevel brøt menstruasjonen ut på dag 16 etter egginnsett, til tross for at jeg fortsatt stod på Estradot. 

Progynova stod jeg på i forbindelse med ferskforsøk. Det startet jeg med etter egguttak, jeg startet med det samme dag som innsett. Vanligvis bruker en ikke østrogen ved fersforsøk, men det ble prøvd ut siden jeg påpekte at jeg var plaget med nattesvette.

Lutinus står en på i etterkant av innsett, uansett om det er et fersk-eller fryseforsøk.

Anonymkode: 7ce9e...c7a

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilleggsinformasjon. Som sagt, østrogenbehandling kan ikke hindre menstruasjon. Hvis det ikke er inntrådt graviditet etter eggløsning, egguthenting, så vil det bli blødning uansett om du har fått ekstra østrogen.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...