Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en kronisk lidelse som gir meg mye smerter. Jeg har gått på morfin i en del år nå. Opp til over 400 mg i døgnet. Jeg er nå nede i 100mg i nedtrapping (Dolcontin) og håper å komme enda lenger ned. 

Smerteklinikk kan bare anbefale Paracet mens fastlegen (som kjenner meg) mener at jeg må kunne gå på smertestillende som dekker noe av smerten, da det er bedre for meg og fosteret enn smertene og stresshormonene og alt det negative jeg vil gå igjennom vil påvirke fosteret. Familien mener også jeg ikke må leve med smertene, og at det er bedre for meg og barnet om jeg tar smertestillende. 

Jeg vet at mennesker som misbruker heroin og alkohol kan få friske barn, og jeg vet at barnet kan komme ut med abstinenser (NAS) eller det kan ha det helt fint. 

Men dette kveler meg veldig. Jeg har sterke smerter og behov for å gjøre noe for de, men samtidig sliter jeg med ekstrem dårlig samvittighet ovenfor ett eventuelt foster dersom jeg skulle bli gravid. 

Finnes det noe erfaring man kan si noe om for barn som har gått gjennom svangerskap uten kraftig NAS? 

Fortsetter under...

Ut i fra hvor store vansker NAS gir et spedbarn, så mener jeg det er smerteklinikkens råd som er det korrekte. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å påføre et barn den formen for lidelse NAS gir. 

Anonymkode: c1e29...559

Mette Moen, Gynekolog

Dette spørsmålet et besvart av legemiddelinformasjonen RELIS. Jeg har kopiert spørsmål og svar. Mer kan jeg dessverre ikke tilføye. Vennlig hilsen Mette

SPØRSMÅL: En sykepleier spør på vegne av en kvinne med kroniske sterke smerter som har ønske om å bli gravid. Hun bruker nå morfin (Dolcontin) 50 mg x 2, paracetamol 1 g x 4 og oksykodon (Oxynorm) ca. 1-2 ganger i måneden, men har i lengre tid ikke brukt dette av hensyn til kommende graviditet og ønske om å trappe ned. Hvilke alternativer kan fungere under graviditet?

SVAR:

Behandling av kroniske smerter under graviditet:
Ubehandlede, sterke kroniske smerter kan øke risikoen for hypertensjon, angst og depresjon. For psykisk sykdom under svangerskapet er det sett en økt risiko for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel, delvis forklart med økt kortisolnivå som følge av stress. Ubehandlet eller ikke optimalt behandlet kronisk smerte under svangerskapet vil derfor kunne utgjøre en risiko for både mor og barn. Dette må tas med i vurderingen av seponering av den farmakologiske smertebehandlingen under svangerskapet. Valget vil også avhenge av tilgjengeligheten av ikke-medikamentell behandling og støtte, så som psykolog og fysioterapeut (1).

Opioider i svangerskapet:
Det foreligger begrenset med dokumentasjon på bruk av oksykodon i svangerskap. Det er ikke vist økt risiko for strukturelle misdannelser etter bruk av oksykodon, men det foreligger ikke nok data til at det kan utelukkes (2-4). Lang erfaring med bruk av morfin i svangerskap har ikke vist økt risiko for teratogene egenskaper (fosterskader).

Langvarig bruk eller bruk av høye doser opioider (morfin) mot slutten av svangerskapet kan gi pustevansker og abstinensreaksjoner hos det nyfødte barnet

Langvarig bruk av paracetamol:
Paracetamol er førstevalget når gravide har behov for smertelindring. Paracetamol regnes som trygt for gravide ved kortvarig bruk i terapeutiske doser. Langvarig bruk av paracetamol (over 4 uker) har i noen studier blitt assosiert med økt risiko for rhinitt/astma, og utviklingsforstyrrelser som ADHD, hos barnet. Dokumentasjonen er likevel sprikende, og studiedesign gjør det metodologisk utfordrende å skille mellom påvirkning av legemidlet og faktorer knyttet til mors sykdom. Basert på omfattende erfaring med, og dokumentasjon for, paracetamol under graviditet vil en eventuell absolutt risikoøkning være liten, og paracetamol er fremdeles førstevalget (7).

KONKLUSJON
Behandling av sterke kroniske smerter hos gravide er utfordrende, der overbehandling bør unngås samtidig som underbehandling kan utgjøre en risiko for både mor og barn. Med dette som utgangspunkt må pasientens lege vurdere fordeler og ulemper med ulike behandlingsalternativer..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...