Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sluttet på p-piller i juli i år. Første menstruasjon var ca 39 dager etter siste mens på pillen, noe jeg var forberedt på, andre menstruasjon kom på dag 29, den tredje er enda ikke kommet. 11. Oktober var da den 28. Dagen, og det er nå 15 dager siden. Jobbet natt i 5 uker, og har fått 3 negative graviditetstester. Er ekstremt trøtt og har hatt endel mensmurrring i nedre del av magen men den kommer ikke.

Har vært til legen, men fikk egentlig ikke noe hjelp.

Så jeg lurer på om dette er normalt, eller om jeg kanskje burde gått til lege igjen. Eller om kanskje jeg ikke har hatt eggløsning. Kan nattarbeid ha noe å si på syklusen?

Jeg er 25 år og har gått på p-pillen i 10 år.

Anonymkode: b1d7e...ae6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445209-kan-nattarbeid-p%C3%A5virke-syklusen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan du være litt mer presis og angi dato for første menstruasjonsdag? det vil gjøre det litt lettere å få oversikt.

Hvor gammel var du da du fikk menstruasjon første gangen?

Hva var årsaken til at du begynte med p-piller ? prevensjon eller for å regulere blødningene?

Vennlig hilsen Mette

Første mensen etter p-pille slutt var 5. August, andre menstruasjon fikk jeg 8. September, og begge gangene varte den i 6 dager.

Mener jeg gikk i 5.klasse når jeg fikk den for første gang. Så hvis jeg ikke husker feil så var jeg vell 11-12 år. 

Begynte på p-piller pga sterke menssmerter og mye blod.

Merket også eggløsning før begge menstruasjonene etter jeg sluttet på pillen, men kan ikke huske å ha merket noe. Har også mer utflod nå enn det jeg hadde før sist mens.

Anonymkode: b1d7e...ae6

Mette Moen, Gynekolog

Du startet tidlig med p-pille og det stopper samarbeidet mellom hypofyse (hjernevedhenget) og eggstokkene som av avgjørende for normal syklus med eggløsning og menstruasjon. Det har vært satt ut av spill i 10 år og må nå ta seg opp igjen. Det kan ta tid. Hvis du ikke har fått normal menstruasjon i løpet av året, så vil det vært lurt med en tur til legen for å sjekke hormonene.

Skiftarbeid kan nok hos noen påvirke syklus, men hos de fleste går det uten problem.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...