Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har sett flere innlegg her angående nettopp smerte ved innsetting av spiral, slenger meg derfor på i søken om svar. Ps: skal til kontroll nesteuke, men går rundt å tenker på dette konstant, så er greit å prate med andre og utveksle erfaring og tips asap. 

Info: i 20-årene, ikke fått barn. Satt inn hormonspiral

Jeg satte inn spiral på mandag, og i den forbindelse opplevde jeg smerter uten like. Jeg er diagnostisert med IC(interstitiell cystitt), så store smerter er ikke ukjent, ei har jeg lav smerteterskel. Men den smerten der er jeg sikker på kan sammenlignes med fødselsrier.. holdt på å besvime, kastet opp, fikk smertestillende og tok taxi hjem. Timene etter bestod av store smerter, sjelving og kaldsvetting. Uttover kvelden roet dette seg. 

Nå har det gått 5 dager siden innsetting, og jeg plages fortsatt med ganske store smerter. Smertene oppfører seg sporadisk, og virker ikke til at smertestillende har noe særlig effekt. Smertene minner om menssmerter, enten på ene eller andre eggstokken, eller i begge. Jeg tar taxi fram/tilbake fra universitetet fordi det kan bli ganske vondt å gå lenger enn 5 minutt i strekk. 

Så.. Vil ikke tro at dette er normalt? Lest om kvinner som går med smerter over en lengre periode før det gir seg, men virkelig, skal det være sånn? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445224-smerte-ved-innsetting-av-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne... Det ble tatt kontroll rett etter innsetting, alt så bra ut. 

Og så kom jeg på enda en ting.. har lest at endometriose kan være en årsak til slike smerter i denne forbindelsen. Husker også at gynekologen spurte om jeg hadde endometriose, jeg svarte nei.. Hva er egentlig emdometriose, og hva kan symptomene være? 

Endret av Eieng
Dårlig formulering
5 timer siden, Eieng skrev:

Hva er egentlig emdometriose, og hva kan symptomene være? 

Endometriose er livmorvev som dukker opp andre steder i kroppen, og fester seg på forskjellige organer. Vanligst på bukveggen, urinblæra, tarmene, eggstokkene, egglederne.

Dette vevet oppfører seg slik livmorvev gjør, dvs. det blør hver måned.  Dette blodet har ikke noe sted å ta veien, og ender med betennelse.  

Symptomene er først og fremst veldig sterke smerter ved menstruasjon, når blødning setter i gang flere steder rundt i buken og underlivet.  Etterpå kommer betennelsene, som også er smertefulle.   Mye smerter altså. 

Her er en liten film som forklarer Endometriose:  https://www.webmd.com/women/endometriosis/know-endometriosis-18/video-endometriosis-explained

50 minutter siden, Kalevaala skrev:

Endometriose er livmorvev som dukker opp andre steder i kroppen, og fester seg på forskjellige organer. Vanligst på bukveggen, urinblæra, tarmene, eggstokkene, egglederne.

Dette vevet oppfører seg slik livmorvev gjør, dvs. det blør hver måned.  Dette blodet har ikke noe sted å ta veien, og ender med betennelse.  

Symptomene er først og fremst veldig sterke smerter ved menstruasjon, når blødning setter i gang flere steder rundt i buken og underlivet.  Etterpå kommer betennelsene, som også er smertefulle.   Mye smerter altså. 

Her er en liten film som forklarer Endometriose:  https://www.webmd.com/women/endometriosis/know-endometriosis-18/video-endometriosis-explained

Takk for at du ville ta deg tid til å svare på hva endometriose er. Har alltid hatt mye menssmerter, noe som er en av grunnene til at jeg prøver spiral. Men høres (heldigvis) ikke ut som noe jeg lider av. Da ville det kommet frem på ultralyd vil jeg tro? 

Mette Moen, Gynekolog

Noen kvinner reagerer sterkt når noe innføres i livmoren, det kan være en spiralinnsetting eller prøvetaking. Noen få kan faktisk får kramper og besvime, men det er heldigvis meget sjelden. Du har fått sjekket at spiralen er på rett plass, og det er bra. Det er 'bare' å se det an. Ta det du evt ellers bruker ved menstruasjonssmerter, Ibux og Paracet.

Det er ikke tegn på endometriose. Du har fått god forklaring på hva endometriose er. Hormonspiral er faktisk en behandling ved endometriosesmerter. Man ser vanligvis  ikke endometriose på ultralyd, det må utføres  laparoskopi (kikkhullsundersøkelse) for å stille diagnosen.

Vennlig hilsen Mette

PS skriv tilbake om hvor lenge smertene varte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...