AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 26.september startet jeg en medisinsk abort ved å innta Mifegyne på sykehuset.Dagen etter fikk jeg kraftige blødninger og ble innlagt på sykehus samme kveld. En av legene som undersøkte meg sa han trodde han så fostersekken komme ut. Dagene etter ble jeg behandlet med maksimal dose Cytotec.De sterke blødningene bare fortsatte.Til slutt hadde jeg brystsmerter og lavt blodtrykk og var nær ved å besvime hver gang jeg reiste meg opp av sengen. Da ble det gjort et inngrep for å fjerne restene i livmoren. Gynekologen brukte noe han kalte Endovac,et slags vakuum for å suge restene ut synes jeg han sa. Etter dette stoppet blødningene nesten helt,og jeg pustet lettet ut. I journalen står det at cervix virker godt tømt etter dette inngrepet. Jeg fikk senere 2 poser blodoverføring og fikk dra hjem dagen etter. Denne opplevelsen har opprørt meg veldig.Jeg trodde jeg skulle blø ihjel, men mest av alt sliter jeg daglig med skam og skyldfølelse for at jeg i en alder av 40 år har tatt abort. I utgangspunktet var dette noe jeg ikke ville,men følte jeg var i en presset situasjon.Jeg har fra før av et 9 mnd gammelt barn,og både jeg og min mann var veldig i tvil om vi nå har overskudd til et barn til i så tett alder. Etter aborten blødde jeg litt i et par uker, før det gradvis stoppet opp. I forgårs,altså akkurat 5 uker siden aborten ble startet,fikk jeg noe som jeg trodde var menstruasjon.Den er imidlertid mye mer sparsom enn en vanlig mens,kun med brunrød utflod og litt rødt blod innimellom. Trenger kun å bruke truseinnlegg. I går tok jeg dessuten en graviditetstest,og den var positiv,med en svak men tydelig strek.Det står i testens bruksanvisning at man etter abort kan få positiv test i flere uker, men jeg ble likevel redd for at jeg er gravid. Enten ved at aborten ikke er fullført eller at jeg er gravid på nytt.Min mann og jeg har kun hatt sex en gang,og da med kondom.Dette er ca 1 uke siden. Det jeg lurer på er: -Hva er årsaken til at noen blør så mye under en abort? -Når gynekologen skriver han har fjernet rester i cervix og brukt Endovac.Betyr det at det ble gjort en utskrapning? -Er det mest sannsynlig mensen jeg har fått,og er det vanlig at den er så sparsom etter en abort med utskrapning/Endovac? -Hva om jeg fortsatt er gravid? Fosteret vil vel da være skadet av behandlingen med Mifegyne og Cytotec?(Jeg har ingen andre graviditessymptomer.Kvalmen jeg hadde litt av før aborten forsvant umiddelbart etter aborten). Kan legen ta ultralyd for å se om livmoren er tom? -Er det vanlig å bli så lett gravid når man er nærmere 40 år? Kan jeg ut ifra dette regne med det vil bli enkelt å bli gravid igjen feks.i løpet av neste vår/sommer,hvis vi bestemmer oss for å prøve? Skal til fastlegen neste uke,men hadde vært fint med noen innspill her.På forhånd takk for svar. Hilsen kvinne,40 år.1 barn (ingen medisiner/sykdommer) Anonymkode: 74192...521 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445316-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-tiden-etter-medisinsk-abort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Det jeg lurer på er: -Hva er årsaken til at noen blør så mye under en abort? Svar: det er veldig ulikt hvor mye kvinner blør under an abort, stor blødning kan bety ufullstendig tømning av livmoren. Det er meget uvanlig med så stor blødning at det må gis blodoverføring. -Når gynekologen skriver han har fjernet rester i cervix og brukt Endovac.Betyr det at det ble gjort en utskrapning? Svar: Rester som sitter i cervix (livmorhalsen) fjernes med en tang. Rester i livmorhulen fjernes med et vakuum-instrument, en slags utskrapning, eller rettere sagt en utsugning -Er det mest sannsynlig mensen jeg har fått,og er det vanlig at den er så sparsom etter en abort med utskrapning/Endovac? Svar: det er sannsynlig at det er en menstruasjon, og den kan være svakere etter inngrepet med tømning. -Hva om jeg fortsatt er gravid? Fosteret vil vel da være skadet av behandlingen med Mifegyne og Cytotec?(Jeg har ingen andre graviditessymptomer.Kvalmen jeg hadde litt av før aborten forsvant umiddelbart etter aborten). Kan legen ta ultralyd for å se om livmoren er tom? Svar: Jeg synes at du skal ta kontakt med avdelingen hvor aborten ble utført og fortelle om din bekymring. Man kan ta en blodprøve for å måle svangerskapshormonet, HCG, og ved positiv titer, gjentas prøven. Man kan også ta ultralyd. -Er det vanlig å bli så lett gravid når man er nærmere 40 år? Kan jeg ut ifra dette regne med det vil bli enkelt å bli gravid igjen feks.i løpet av neste vår/sommer,hvis vi bestemmer oss for å prøve? Svar: Man regner med sterkt redusert fruktbarhet omkring 40 år, men hvis du er 'programmet' til sen overgangsalder, så må det tas med i beregningen. Man kan ikke si noe om din fremtidige muligheter for å bli gravid. Var det svar på dine spørsmål? Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445316-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-tiden-etter-medisinsk-abort/#findComment-3875622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.