Gjest snart termin Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Jeg tenker en del på grunnene til at noen fødende blør svært mye etter barnet er kommet ut. Ved forrige fødsel begynte jordmor å "stresse" litt fordi jeg blødde en del og morkaken kom tydligvis ikke fort nok. Jeg fikk aldri svar på hvorfor jeg begynte å blø slik - husker jeg måtte ringe jordmor etter jeg var kommet hjem fordi det kom så mye friskt blod. Så er det disse skrekk historiene der venninner har besvimt i dusjen etter en fødsel fordi de plutselig har begynt å blø igjen, eller en annen vennine var på grensen til å måtte få blodoverføring etter en fødsel. Kan du forklare meg litt om ulike grunner til disse blødningene og hva de gjør på sykehuset hvis blødningene blir for store ? Det nærmer seg fødsel og disse tankene har merkelig nok blitt litt store i det siste ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44533-bl%C3%B8dning-v-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Det kan være forskjellige grunner til at noen kvinner blør ekstra mye etter at barnet er forløst. En grunn kan være at fødselen har vært svært langtrukken og livmoren er sliten og ikke helt klarer å trekke seg så godt sammen etter fødsel som man ønsker. En slik "slapp" livmor kan også medføre at morkaken ikke kommer spontant. Man kan gi medisin for å få livmoren til å trekke seg bedre sammen. Når du nå skal føde igjen, er det sikkert lurt å forebygge en slik mulig blødning, selv om det slettes ikke er sikkert at det samme oppstår igjen. Snakk ihvertfall med jordmor om dette i forbindelse med fødselsstart. Noen ganger kan en kraftig blødning også oppstå hvis barnet kommer svært fort/styrtfødsel. Det kan også være andre medisinske grunner til blødninger etter fødsel. Det er ikke uvanlig at kvinner kan besvime når hun står opp etter fødselen. Dette har ikke bare med blødning å gjøre, men en blanding av utmattelse og blodtrykksfall. For å forebygge dette, er det vanlig at den nybakte mor får hjelp til å komme seg opp,blir bedt om å sitte lenge før hun reiser seg opp, drikke rikelig rett etter fødsel, ta evt. blodtrykkskontroll før man reiser seg opp, og ikke minst sjekke at livmoren har trukket seg godt nok sammen og at blødningen er under kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44533-bl%C3%B8dning-v-f%C3%B8dsel/#findComment-167881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.