Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg gir min sønn på snart to år fluortabletter. Den svakeste tabletten, i blå boks. Det har han fått i noen måneder nå.

Men som småtasser flest, er han ikke noe flink til å skjønne forskjellen på å suge tabletter og å tygge dem. Han knasker den daglige tabletten sin som sukkertøy (de smaker jo banan og han synes de er gode).

Da jeg var barn, hadde vi jevnlige fluor-skyllinger av tennene på skolen. Og også hjemme skyllet vi munnen med fluor jevnlig. Hele oppveksten var det å SKYLLE tennene i fluor som var viktig. (Jeg hadde gode tenner, hadde ingen hull på over ti-tolv år, forresten.)

Det jeg lurer på, etter en liten diskusjon inne på forum "Foreldre-Småbarn" her på DOL, er hva som er "det riktige og viktige" med fluor. Siden småen min tygger tabletten, forsvinner hele vitsen med den ? Den blir jo fortere spist opp når den tygges, enn når den suges. Tennene hans får derfor ikke så lang tid med fluor i munnen.

Det er jo meningen tabletten skal suges, er det ikke ? Og slik jeg lærte det som barn, er det å bade tennene i fluor som er bra.

Kan du som tannlege si noe om dette ? Jeg er svært redd for at sønnen min skal utvikle hull i tennene, for jeg er selv livredd tannlegen. Jeg spøker ikke ! Det er som kjent ikke så lett å få pusset tennene til unger i hans alder skikkelig, de protesterer jo og samarbeider ikke så bra. Man kommer ikke ordentlig til. Fluor er derfor viktig, mener jeg.

Hva mener tannlegen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44557-fluor-til-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt om noe liknende tidligere, fordi det ble påstått på Foreldreforum at tabletten _måtte_ suges, mens det på boksen står at den kan suges ellet tygges. Her er kopi av tannlegens svar:

"Slike tabletter har to virkemåter. Når de suges eller tygges virker de direkte på tannemaljen på de frembrudte tennene. Når fluor deretter svelges bringes det videre til tenner som dannes og styrker disse. Jeg skulle anta at de virker lengre lokalt om de suges."

Jeg tolker dette svaret slik: Mens ungen holder på å få tenner (typisk i grøt-perioden hvor mange har fått beskjed om at man kan bruke en brusetablett i grøten), har fluoren effekt på de tennene som er i ferd med å dannes / "mineraliseres". Senere, når tennene har brutt fram, er det fint om tabletten kan være lenge i munnen, for da er virkningen størst på de tennene som _er_ der.

Det blivende tannsettet er jo også under utvikling i barneårene, så fluor som tygges og svelges kan vel til en viss grad styrke disse også.

Så jeg innbiller meg at det ikke er direkte bortkastet å gi fluor uansett, men at det er fint om de lærer seg å suge tabletten etter hvert.

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg har spurt om noe liknende tidligere, fordi det ble påstått på Foreldreforum at tabletten _måtte_ suges, mens det på boksen står at den kan suges ellet tygges. Her er kopi av tannlegens svar:

"Slike tabletter har to virkemåter. Når de suges eller tygges virker de direkte på tannemaljen på de frembrudte tennene. Når fluor deretter svelges bringes det videre til tenner som dannes og styrker disse. Jeg skulle anta at de virker lengre lokalt om de suges."

Jeg tolker dette svaret slik: Mens ungen holder på å få tenner (typisk i grøt-perioden hvor mange har fått beskjed om at man kan bruke en brusetablett i grøten), har fluoren effekt på de tennene som er i ferd med å dannes / "mineraliseres". Senere, når tennene har brutt fram, er det fint om tabletten kan være lenge i munnen, for da er virkningen størst på de tennene som _er_ der.

Det blivende tannsettet er jo også under utvikling i barneårene, så fluor som tygges og svelges kan vel til en viss grad styrke disse også.

Så jeg innbiller meg at det ikke er direkte bortkastet å gi fluor uansett, men at det er fint om de lærer seg å suge tabletten etter hvert.

Hei.

En ny-borret tann iser gjerne i noen tid etterpå. Jeg synes du skal se dette an noen dager til.

Hei.

En ny-borret tann iser gjerne i noen tid etterpå. Jeg synes du skal se dette an noen dager til.

???

Jeg tror du har blandet sammen noe her ? Hvis du ser på spørsmålet mitt ang. fluortabletter til små barn, og ditt svar som snakker om ising i en nyborret tann, så......:-)

Kunne du kanskje være så snill å se på innlegget mitt på nytt ? Tusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...