Gjest isirkel Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Har skrevet til deg før. Hadde en missed abortion i oktober - var i 19. uke, fosteret var i 13 - 14 uke, i følge obduksjonsrapport. Etter det sa alle at "det er ikke sannsynlig at dette vil skje igjen - du har jo ett barn med samme mann allerede (snart to år)". Men det har skjedd igjen. Hadde en mens etter utskrapning, ble så gravid igjen. Hadde tre blødninger i 6, 7 og 9. uke, men påvist hjerteaktivitet etter hver gang. Var på ul i det jeg er sikker på var uke 9 + 3, og da mente legen at jeg var i uke 8, fosteret var da bare 1, 7 cm. langt. Var ikke det altfor lite ? På UL ti dager senere var fosteret dødt - var da i nesten i uke 11. Har vært på utskrapning, og legen på Ullevål sa at det så ut som om fosteret tilsvarte uke 9. Ingenting stemmer av det her. Hvorfor skjer disse abortene ? Det vellykkede svangerskapet vårt forløp nesten normalt - bare veldig kvalm, og sykemeldt fra uke 16 pga blodtrykk (140/90). Steg litt mer mot slutten, men det ble aldri i nærheten av dramatisk, og barnet vårt ble født i 43 (!) uke. Kan likevel blodtrykk og sånn ha noe å si ? Har vært helt normalt i begge mislykkede svangerskap. Kan noe ha blitt så feil på oss på under to år, sånn at vi ikke klarer å bære fram barn ? Er 35 år nå, men har hittil ikke hatt noe problem med å bli gravid. Er ganske overvektig, dessverre - kan det være årsaken til at det går galt ? Har blødningene i dette svangerskapet noe med aborten å gjøre , eller er det bare et slitsomt sammentreff ? Jeg har ikke hatt blødninger i tidligere svangerskap Dere sier jo at det ikke er uvanlig at kvinner har to aborter på rad, men dersom tallet er 2,5 % er det da heller ikke helt vanlig. Er en missed abortion verre enn spontanabort, i den forstand at det kan være tegn på at noe er galt med mor/far i stedet for fosteret ? Gyn. sa noe om det, men jeg skjønte ikke hva han mente. Er disse abortene "like", siden det var to MA, eller forskjellige siden de skjedde på ganske forskjellig tidspunkt ? Er jeg inne i en trend ? Hva er sannsynligheten for at dette kan gå bra hvis vi forsøker igjen ? Har jeg mye større risiko for abort nå ? Jeg har så lyst på flere barn, men jeg vet ikke om jeg klarer dette flere ganger. Hvor lenge bør vi vente - min gyn. sier minst tre menstruasjoner. Gyn. vil også at jeg skal ta flere blodprøver - tror det hadde med hormoner å gjøre. Hvorfor - hva kan man evt. finne, og kan det gjøres noe med dersom noe er galt ? Jeg er så sliten - minnene fra høsten, engstelse på grunn av blødninger, håp pga hjerteaktivitet, og så til slutt gikk det helt galt. Veldig langt, men vær så snill og svar meg ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44567-det-skjedde-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg forstaar at du er bekymret, men tror at man maa rene det som tilfeldig, ca 2% opplever slikt. Det er ikke tegn paa en trend og det er ikke grunn til videre utredning for det er veldig liten sjanse for at man finner noe unormalt. Bloedning i svangerskap er risiko for abort. Hormonforstyrrelser er sjelden aarsak til abort. Jeg synes dere skal prove igjen og bli fulgt opp med ultralyd. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44567-det-skjedde-igjen/#findComment-168143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.