Gjest isirkel Skrevet 7. mars 2002 Skrevet 7. mars 2002 Har skrevet til deg før. Hadde en missed abortion i oktober - var i 19. uke, fosteret var i 13 - 14 uke, i følge obduksjonsrapport. Etter det sa alle at "det er ikke sannsynlig at dette vil skje igjen - du har jo ett barn med samme mann allerede (snart to år)". Men det har skjedd igjen. Hadde en mens etter utskrapning, ble så gravid igjen. Hadde tre blødninger i 6, 7 og 9. uke, men påvist hjerteaktivitet etter hver gang. Var på ul i det jeg er sikker på var uke 9 + 3, og da mente legen at jeg var i uke 8, fosteret var da bare 1, 7 cm. langt. Var ikke det altfor lite ? På UL ti dager senere var fosteret dødt - var da i nesten i uke 11. Har vært på utskrapning, og legen på Ullevål sa at det så ut som om fosteret tilsvarte uke 9. Ingenting stemmer av det her. Hvorfor skjer disse abortene ? Det vellykkede svangerskapet vårt forløp nesten normalt - bare veldig kvalm, og sykemeldt fra uke 16 pga blodtrykk (140/90). Steg litt mer mot slutten, men det ble aldri i nærheten av dramatisk, og barnet vårt ble født i 43 (!) uke. Kan likevel blodtrykk og sånn ha noe å si ? Har vært helt normalt i begge mislykkede svangerskap. Kan noe ha blitt så feil på oss på under to år, sånn at vi ikke klarer å bære fram barn ? Er 35 år nå, men har hittil ikke hatt noe problem med å bli gravid. Er ganske overvektig, dessverre - kan det være årsaken til at det går galt ? Har blødningene i dette svangerskapet noe med aborten å gjøre , eller er det bare et slitsomt sammentreff ? Jeg har ikke hatt blødninger i tidligere svangerskap Dere sier jo at det ikke er uvanlig at kvinner har to aborter på rad, men dersom tallet er 2,5 % er det da heller ikke helt vanlig. Er en missed abortion verre enn spontanabort, i den forstand at det kan være tegn på at noe er galt med mor/far i stedet for fosteret ? Gyn. sa noe om det, men jeg skjønte ikke hva han mente. Er disse abortene "like", siden det var to MA, eller forskjellige siden de skjedde på ganske forskjellig tidspunkt ? Er jeg inne i en trend ? Hva er sannsynligheten for at dette kan gå bra hvis vi forsøker igjen ? Har jeg mye større risiko for abort nå ? Jeg har så lyst på flere barn, men jeg vet ikke om jeg klarer dette flere ganger. Hvor lenge bør vi vente - min gyn. sier minst tre menstruasjoner. Gyn. vil også at jeg skal ta flere blodprøver - tror det hadde med hormoner å gjøre. Hvorfor - hva kan man evt. finne, og kan det gjøres noe med dersom noe er galt ? Jeg er så sliten - minnene fra høsten, engstelse på grunn av blødninger, håp pga hjerteaktivitet, og så til slutt gikk det helt galt. Veldig langt, men vær så snill og svar meg ! 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mars 2002 Skrevet 7. mars 2002 Jeg forstaar at du er bekymret, men tror at man maa rene det som tilfeldig, ca 2% opplever slikt. Det er ikke tegn paa en trend og det er ikke grunn til videre utredning for det er veldig liten sjanse for at man finner noe unormalt. Bloedning i svangerskap er risiko for abort. Hormonforstyrrelser er sjelden aarsak til abort. Jeg synes dere skal prove igjen og bli fulgt opp med ultralyd. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.