AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 Skrevet 28. november 2018 Hei. jeg har et nært familiemedlem som har fått kreft i livmor, hun er ung. Flere damer i familien har hatt brystkreft. Er dette noe som trolig er arvelig? Bør jeg ta noen forhåndsregler med oftere celleprøve/sjekk osv? hilsen bekymret, 27 år. Anonymkode: 04cec...047 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. november 2018 Skrevet 28. november 2018 De viktigste arvelige krefttyper er eggstokk og brystkreft, men likevel er det kun ca 5-10% av disse kreftformer som er 'arvelige'. De fleste opptrer tilfeldig. Kreft i livmorhulen kan også være arvelige. Hvis det er en unge kvinne med livmorkreft, så er det sannsynligvis livmorhalskreft som ikke er arvelig. Du skal ikke foreta deg noe i den forbindelse. Følg de vanlige anbefalinger om livmorhalskreftprogrammet for kvinner mellom 25 og 70 år. Mammografi anbefales for kvinner mellom 50 og 70 år. Du kan overveie å vaksinere deg mot HPV som forebyggelse mot livmorhalskreft, og så selvsagt avstå fra å røyke. Vennlig hilsen Mette 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 Skrevet 28. november 2018 Tusen takk for svar! Jeg er i gang med vaksinering nå, og jeg røyker ikke. Jeg ble beroliget av svaret ditt:) Anonymkode: 04cec...047 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. november 2018 Skrevet 28. november 2018 Det lyder fornuftig, hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.