Gå til innhold

Fortvilet. Trenger råd!!!

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet over dette

Hei

Er sammen med en utrolig herlig gutt og vi har det veldig bra sammen. MEN, han har overhodet ikke økonomisk sans. Han betaler ikke husleie eller andre regninger i tide, lar det gå utover meg, slik jeg må betale de og da har jeg ingen penger igjen. Hva skal jeg gjøre? Sette meg på bakbeina og si jeg ikke har penger.

Hadde vi bare vært kjærester hadde det ikke vært mitt problem, men vi bor sammen og venter barn sammen. Dette bekymrer meg veldig, jeg er mye irritert over det og lar det rett og slett gå utover humøret og forholdet våres.

Når jeg prøver og snakker med han sier han det ordner seg med neste lønning, men det vet jeg det ikke gjør. Har ikke gjort det hittil, så hva er different med neste mnd....? regningenen hans går til inkasso osv.

Jeg ønsker ikke at VI skal komme i en økonomisk krise pga han. Men det ser ut som om det kommer til å skje. Han tåler ikke å høre det heller. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger? Er veldig glad i han, men har ingen planer om å fortsette å betale for ham.

Håper noen tar seg tid til å svare.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44619-fortvilet-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Hm,virker som du har litt av et problem der.Hvor gamle er der egentlig?

Tror du må sette noen strenge krav til han du er sammen med, om at han er nødt til å skjerpe seg, blir jo ikke særlig bedre med tanke på at dere skal ha barn sammen og sånt

Gjest tuvali

Hei!

Du må få tilgang til hans konto, og ta over styringen av økonomien for dere begge. Det kan jo være til lettelse for han, og i hvert fall for deg.

Da blir det ditt ansvar å betale regninger osv, men det ansvaret for du jo i dag også.

Dette er noe jeg synes du kan KREVE av ham.

Nå som dere skal ha barn, må dette være i orden. Hvis han ikke tåler å høre dette, ville jeg hørt med en rådgiver i banken el, forklart situasjonen og rett og sletttvunget samboeren til å bli med på et møte der dere diskuterer økonomien deressammen med en utenforstående fra banken, både din og hans situasjon. Det er jo en del annet økonomisk som skjer når man får barn også, så du kan jo si det er flere årsaker til møtet enn bare hans dårlige økonomiske sans.

Gjør dette, og gjør det snarest! Jeg tror en rådgiver i banken vil støtte deg i at det er best med felles økonomi der du har oversikten og ansvaret.

Mvh

Gjest Mannen

Hm,virker som du har litt av et problem der.Hvor gamle er der egentlig?

Tror du må sette noen strenge krav til han du er sammen med, om at han er nødt til å skjerpe seg, blir jo ikke særlig bedre med tanke på at dere skal ha barn sammen og sånt

I mitt forrige samboerskap levde jeg med en kvinne som ikke hadde økonomisk sans. Men det visste hun godt selv også - så jeg hadde den hele og fulle styringen av økonomien - noe som var helt nødvendig for at vi skulle klare oss. Vi har også barn.

Det fungerte slik at jeg hadde tilgang på henne konto, og brukte hennes og min lønn til lån og regninger. Mens hun fikk penger til å handle inn for oss og andre avtalte ting hun ville bruke på seg selv.

Så kan man si at dette var overformynderi. Ja, det var jo det - men slik måtte vi ha det.

Helt enig med tuvali, KREV tilgang på kontoen hans og ta alle pengene når lønna kommer. Betalt alt av regninger, kjøp inn felles ting (som nå til barnet) og gi han lommepenger.

Gjør dere det ikke slik, vil de økomiske problemene kverne forholdet deres i stykker.

Det kan også være at han har vanskelig for å ta valg, fullføre ting eller ta stilling til saker. Jeg tror dette er en følelsessak, som i mitt tilfelle f.eks kom av mangel på kjærlig oppmerksomhet, mye rotete ballast fra barneår og til og med dårlig selvtillit. Jeg måtte f.eks. ha 3 alvorlige knekk i følelseslivet før jeg bestemte meg for å ta et skikkelig tak. Kanskje er dette et menneske med mye kreativitet, kanskje er det slik at dere ikke snakker nok sammen om følelser og praktiske ting. Ikke vet jeg, men jeg tror ikke han mener vondt, eller er helt likegyldig. Prøv å snakke om følelsene først og lytt godt. Ikke kritiser, men få frem følelsene.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Penger kan ha mye makt i et samliv. Uenighet om forbruk og økonomi kan ødelegge både tilliten og et godt samspill.

Det rotet du forteller om, vil jeg råde deg til å sette på dagsorden snarest.

Jeg oppfordrer deg til å tvinge partneren din, hvis han ikke innser alvoret selv, til sammen med deg å foreta en gjennomgang av all gjeld, faste avgifter, utestående regninger og deres forbruk.

Jeg har liten tro på å ordne opp i pengeproblemer ut fra følelser. Det kan være mange grunner (sikkert gode også) til at mannen din ikke har økonomisk sans.

Du kan forstå han, og hvorfor han har blitt sånn, men det hjelper lite for å få løst pengeproblemene dere har.

Banken kan bidra med gratis veiledning. Det kan virke positivt å involvere en 3. person, for å lufte ut det som ikke er så greit å snakke høyt om.

Kanskje dere trenger å opprette egen konto med faste avdrag til faste avgifter?

Hvem av dere skal ha ansvaret fremover for økonomien? Skal dere ha felles konto?

Jeg tror du ikke kan være tydelig nok i denne saken. Lykke til!

Annonse

Gjest jenta

Siden han ikke vise at han klarer å overholde sin del av økonomien som han selvfølgelig skal. I et samboerforhold skal begge bidra økonomisk og det etter en felles avtale. Det er jo spesielt viktig når dere venter barn sammen , siste en trenger da er å bekymre seg for penger. Sett opp en skriftlig avtale om hva han skal betale og hvilken dato, helst bør det vel trekkes direkte fra kontoen hans siden han ikke har styring på dette her. Ta det opp med ham og si at dere har begge ansvar her og at du akter ikke å betale for han videre. Da blir han nødt til å skjerpe seg. Lykke til !

snuppedilla

er det på den måten du skal bruke din kjærlighet til han??

enten tror jeg du er nødt til å avslutte dette forholdet eller sende han på skole før takling av egen økonomi.

hvor mye skal du gjøre for han???

erfaring tilsier at du kjem til å slite deg ut, for denne type sans for økonomi bunner ofte i andre problemer og tar veldig lang tid, hvis overhodet mulig, å bedre.....

lykketil uansett hva du gjør:)

Gjest Amalie

Slik gjør vi det:

Alle penger kommer inn på en konto. Vi har satt opp et budsjett som viser de faste utgiftene vi har pr. mnd. Så blir dette trukket fra denne kontoen inn på regningskonto. Samme beløp hver måned. Der er det alltid penger til å betale regningene etterhvert. (Det bør stå et beløp der når dere begynner til å dekke "topper" - feks. mest regninger i mai/juni).

Vi har blitt enige om hvor mye vi får i "lommepenger" hver, og disse blir overført til hver vår brukskonto som vi bruker til mat, klær, frisør, ting til barnet osv.

Lån blir også trukket fra den første kontoen, og det skal alltid være noe igjen slik at denne kontoen vokser litt.

Vi brukte et regneark (Excel) til å sette opp budsjett, og mannen min legger inn regningene der etter at de er betalte, for å følge med på om vi har budsjettert riktig.

Mannen min er heller ikke særlig økonomisk, men det er nå han som betaler regninger (nettbank) og legger de inn i Excel. Jeg lagde regnearket, og han bruker det.... og syns det er gøy!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...