Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette og dere damer med erfaring!

Har fått dato for sterilisering, har også fått time på gynek.polik. ca 5 uker før inngrepet.

Er det noen av dere som kan fortelle hva som gjøres på første time?

Er det bare samtale/informasjon, el må man gjennom GU...😣

Takk for svar

Anonymkode: 49aad...428

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/446447-forberedelse-til-sterilisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare samtale/informasjon, el må man gjennom GU

Jeg var ikke på noen forhåndssamtale, og jeg tok i hvert fall ikke noen GU. De vet hva som er inni der, og de gjør det gjennom navlen.

Jeg fikk litt skriftlig info som jeg skulle undertegne rett før inngrepet (det er jo et poeng at man ikke kan anklage dem etterpå for å ha blitt fratatt muligheten for å få flere barn), og det var det.

Dette er riktignok en god del år siden.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er dere ? Det er en stor avgjørelse å ta. Det er sant. 

Anonymkode: f156f...fa6

Irrelevant. 

Jeg har selvsagt gått gjennom fastlegen, og vi har sammen sendt inn begjæring om sterilisering. 

ts

Mette Moen, Gynekolog

Litt ulike rutiner. Samtale om narkose og mulig risiko ved inngrepet (meget sjelden !). Jeg synes at det er fornuftig å få tatt en gynekologisk undersøkelse, så de ikke får eventuelle overraskelser under inngrepet.

Vennlig hilsen Mette

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Mette og dere damer med erfaring!

Har fått dato for sterilisering, har også fått time på gynek.polik. ca 5 uker før inngrepet.

Er det noen av dere som kan fortelle hva som gjøres på første time?

Er det bare samtale/informasjon, el må man gjennom GU...😣

Takk for svar

Det er 16-17 år siden jeg ble sterilisert og jeg kan heller ikke huske at jeg var på noen forhåndssamtale på sykehuset. Snakket med fastlegen en tid før inngrepet og vi fylte ut skjemaet sammen, husker jeg måtte legitimere meg og vi lo godt av det. Hvem er det som tropper opp til en innkalling de ikke kjenner til og lar seg legge i narkose liksom?! 

Jeg signerte også på noe før jeg ble lagt i narkose og husker jeg spurte om jeg hadde fått godkjent at det offentlige skulle dekke det (av medisinske årsaker) for jeg ville ikke våkne og bli presentert for en regning på 6000,-. :D 

Annonse

tusen takk for alle svar, og takk Mette!

Hvor lang tid i forveien bør jeg fjerne kobberspiral? Har det noe å si for inngrepet?

Ønsker å bruke privat jordmor, ikke sykehuset, til akkurat det å fjerne spiralen.

-Ts

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for alle svar, og takk Mette!

Hvor lang tid i forveien bør jeg fjerne kobberspiral? Har det noe å si for inngrepet?

Ønsker å bruke privat jordmor, ikke sykehuset, til akkurat det å fjerne spiralen.

-Ts

Det kan du få gjort samtidig som du er i narkose og blir sterilisert, det gjorde de hos meg i alle fall. Tok hormonspiralen med det samme.

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Det kan du få gjort samtidig som du er i narkose og blir sterilisert, det gjorde de hos meg i alle fall. Tok hormonspiralen med det samme.

Ønsker å bruke privat jordmor, ikke sykehuset, til akkurat det å fjerne spiralen. 

-ts

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å bruke privat jordmor, ikke sykehuset, til akkurat det å fjerne spiralen. 

-ts

Jeg så det, men ville bare tipse deg om at du kan få gjort det samtidig i tilfelle du ikke var klar over det.

52 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det smarteste vil være å få den fjernet mens du er i narkose, det tar 10 sekunder. Hilsen Mette

Jeg antar at operasjonen foregår på operasjonsbord, og ikke i en gynekologisk stol ?

Ser ikke for meg at det kan være, på noe vis, hensiktsmessig å fjerne en spiral under en slik operasjon... de går da ikke inn i livmoren ved en slik type lapraskopi?

Og at legene da skal ta seg bryet med å forandre pasientens stilling før/under/etter steriliseringen, for så å bruke spekulum i skjeden..... 

Jeg bestiller time, hos «min» private gynekolog (Volvat) en uke før oppsatt operasjonsdag, og satser på at det er greit. 👍🏼

Takk for svar🤓

-ts

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Her må jeg forklare. Inngrepet utføres som laparoskopi (kikkhullsoperasjon), og det foregår på gynekologisk benk. Når pasienten er bedøvet, setter legen et styreinstrument inn i livmoren. Det gjøres gjennom skjeden, føres opp gjennom livmorhalsen og festes til livmorhalsen. Det er her spiralen ligger, så da tar det ikke ekstra tid å fjerne spiralen. Å bruke tid og penger på å gå til Volvat for fjerning av spiralen er bare tull, etter min mening.

Vennlig hilsen Mette

PS det var det beste bilde jeg kunne finne av operasjonen.

https://www.google.no/search?tbm=isch&q=gynekologisk+laparoskopi&chips=q:gynekologisk+laparoskopi,online_chips:endometriose,online_chips:operasjon&sa=X&ved=0ahUKEwieifi1vvTfAhXjwosKHchsBpkQ4lYILygH&biw=1449&bih=698&dpr=1.24#imgrc=eW0FGb0Ms1RzLM:&spf=1547716815486

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...