Gå til innhold

truende abort uke 13+0

Anbefalte innlegg

Gjest Sandra 31

Hei

På tirsdag reiste jeg til sykehuset i hu og hast, store smerter i magen og blod er ikke morsomt!

Da legen skulle ta innvendig ultralyd på meg, fosset det friskt og koagulert blod. Jeg var sikker på at fosteret var dødt, men det var det ikke hjertet banket og fosteret sprellet for fullt :-)

Jeg spurte legen hvor stor sjanse det var for at forsteret skulle overleve p.g.a. de store blødningene, 1 promilles sjanse var det sa hun.

6 timer senere kl.00.00 tok vi på nytt ultralyd p.g.a. fortsatt store blødninger. Da var legen sikker på at fosteret var dødt og at hun skulle sende meg til utskrapning. Like store blødninger denne gangen i stolen. Jeg har alderig sett så mye blod noen gang.

Men fosteret var fortsatt i god form :-) Legen sa hun alderig hadde sett noen blø så mye uten å abortere.

Neste dag var blødningene noe mindre, og legen undersøkte meg på nytt (bare utvendig) og sa at jeg kunne reise hjem for de var ikke noe annet å gjøre en å vente å se.

Han nevnte noe om at det var fortidlig å snakke om foranliggende morkake? Aner ikke hva han mente.

Så nå ligger jeg på sofaen å prøver å tenke hyggelige tanker, jeg blør fortsatt og nervene er i høyspenn.

Er det noen av dere som har opplevd det samme som dette her? Hvordan gikk det med dere?

Hva betyr det i praksis å ha foranliggende morkake?

Takk for at dere leste dette!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44658-truende-abort-uke-130/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at morkaka ligger langt nede i livmora, og muligens dekker åpningen. Min lege fortalte meg at slikt ikke var uvanlig, og at det som regel retter på seg etterhvert som livmora vokser. Da vil morkaka "forflytte" seg oppover, om du skjønner hva jeg mener. Du bør ligge mest mulig og ta det veldig med ro inntil blødningene har gitt seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44658-truende-abort-uke-130/#findComment-168247
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at du er urolig nå og ikke helt vet hva du skal tro. Din lege har nok rett i at så kraftig blødning som du har hatt vanligvis vil medføre en abort, og at en foranliggende morkake ikke kan være årsaken til kraftig blødning så tidlig i svangerskapet. Foranliggende morkake innebærer at morkaken har lagt seg delvis eller helt foran mormunnsåpningen/livmorhalsåpningen. Senere i svangerskapet kan en kraftig blødning har sammenheng med en slik komplikasjon.

En blødning som kommer i forb. med en spontanabort kan være som en kraftig mensblødning og vare ett par uker. Hvis du blør kraftigere enn dette, synes jeg du skal ta kontakt med din lege, og spes. hvis du skulle føle deg dårlig på annen måte i tillegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44658-truende-abort-uke-130/#findComment-168291
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er urolig nå og ikke helt vet hva du skal tro. Din lege har nok rett i at så kraftig blødning som du har hatt vanligvis vil medføre en abort, og at en foranliggende morkake ikke kan være årsaken til kraftig blødning så tidlig i svangerskapet. Foranliggende morkake innebærer at morkaken har lagt seg delvis eller helt foran mormunnsåpningen/livmorhalsåpningen. Senere i svangerskapet kan en kraftig blødning har sammenheng med en slik komplikasjon.

En blødning som kommer i forb. med en spontanabort kan være som en kraftig mensblødning og vare ett par uker. Hvis du blør kraftigere enn dette, synes jeg du skal ta kontakt med din lege, og spes. hvis du skulle føle deg dårlig på annen måte i tillegg.

Blødningene har avtatt noe og "blod klumpene" kommer ikke så hyppig.

Bare hvis jeg stresser og ikke klarer og ta det med ro.

Det må vel ikke ende i abort?

Jeg kjenner fosteret beveger seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44658-truende-abort-uke-130/#findComment-168316
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...