Gå til innhold

Tenner og prematuritet.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en datter som straks blir to år. Hun ble født i uke 28. Har det noe å si for tennene hennes at hun ble født så mye for tidlig? Hun ble sondematet i nesten 9 uker, før hun begynte å få flaske/bli ammet. Har et "vanlig" kosthold med melk, grovt brød, frukt/grønnsaker hver dag. Spiser lite søtsaker, men drikker en del juice (utvannet ca 30/70, mest vann)

Den ene tanna hennes ser ut som om den er brukket, eller mangler emalje på halve tanna. Den har sett slik ut siden den kom. Jeg trodde først det var fordi den står litt skjevt (at det var en skygge fra tanna ved siden av) men ser nå at den er misfarget.

Er det noe jeg bør passe på (ta en tur til tannlegen allerede nå) eller skal jeg vente til hun får innkallelse ved 3 års alder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44695-tenner-og-prematuritet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg er ikke skråsikker på om prematur fødsel kan ha negative konsekvenser for barns tannhelse. Når melketenner bryter frem kan de se noe merkelige ut for lekfolk som er førstegangsfødende. Uansett kan du bare vente og se.

Men når det gjelder ungens fremtidige tannhelse kan du legge grunnlaget nå.

Hvorfor i all verden skal en unge fores med skadelige slikkerier ? Lite eller mye ?

Det finnes så mange andre måter å glede en liten på. Vann er en udmerket tørstedrikk, når du blander jus i vannet tilfører du sukker og syrer som er skadelig for tennene. Du kan godt gi ungen jus ufortynnnet, men da i forbindelse med et måltid og som et ekstra næringsmiddel, men ikke for å stille tørsten mellom måltider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44695-tenner-og-prematuritet/#findComment-169446
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...