Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 23 år. Jeg har på få mnd vært gjennom mange spontanaborter, og lurer på litt iforhold til dette.

Jeg hadde en mulig spontanabort i oktober, da var jeg 11 dager for sen med mens( jeg har aldri før vært sen..).

Jeg testet svakt positivt i forhold til dette på graviditetstest.

I november testet jeg positivt igjen, jeg begunte å blø da jeg var ca 5+3, og fikk beskjed fra gynekolog over tlf at jeg ikke trengte undersøkelse eller utskrapning grunnet at det var så tidlig i svangerskapet.

Etter dette startet jeg å tempe for å vite når jeg kunne vente neste mens, da jeg hadde hørt at eggløsningen kunne bli forskjøvet etter SA. Jeg fikk en unromal lang syklus med sen eggløsning.

Etter tre sykluser med temping fikk jeg forlenget lutealfase og trifasisk tempkurve, jeg gikk tre dager over min normale lutealfase, og testet positivt på graviditetstest. Så begynte jeg å blø igjen...

Så nå sitter jeg her, jeg har hatt tre spontanaborter på kort tid. Jeg vet det er vanlig å miste tidlig i svangerskapet grunnet naturens gang..

men dette kan da ikke være normalt?

Jeg er livredd for å bli gravid igjen., for så å miste igjen.

Jeg har hørt at det kreves ett år med prøving for å få en utredning. Og at man ikke kan få hjelp før man har tre dokumenterte spontanaborter. men hva vil dokumentert si?

Jeg har jo ikke andre dokumenter enn tempmålingen min, og min og sambos bekreftelse av positive tester?!

Bør jeg oppsøke legen min med mitt problem?

har jeg mulighet for å få hjelp ?

Jeg har hørt at jeg muligens kan hjelpe meg selv ved å bruke progesteron-krem når jeg tester positivt neste gang, men kan jeg gjøre dette uten å oppsøke legen min?

Jeg er livredd for å bli gravid og miste igjen, og jeg er redd for å bli avvist av legen min, siden jeg fortsatt er så ung, og ikke har f.eks blodprøver( med hcg-nivå) å vise til...

HVA GJØR JEG?

Hilsen en temmelig fortvilet jente...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44702-tre-spontanaborter-p%C3%A5-6-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal konsultere en gynekolog for utredning. Du har jo ganske gode beviser for at du har hatt tre aborter. Det er nok vanligere enn vi tidligere har trodd med slike tidlige aborter som ofte bare registreres som en forsinket menstruasjon.

Det har ingen hensikt aa bruke progesteronkrem. En graviditet som er "levedyktig" produserer tilstrekkelig progesteron.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...