Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jordmoren min målte svært store mål av magen ved kontroll i januar. Hun sa at hvis målene var like store neste gang kunne hun henvise meg til ultralydundersøkelse og at det ikke var noen hensikt å gjøre dette nå ( da i uke 26.6 , sf på 31) i uke 29.5 målte legen sf på det samme) Jeg sa jeg var urolig og han henviste meg ti len ultralydundersøkelse i uke 32 .5 hvor de fant at mad var 4- og bpd var 4+ , og mente vider at alt var normalt og at jeg burde slutt å engste meg og at jordmor kanskje målte systematisk stort ? ( De var to som målte da det var en student med)

Da jeg var hos jordmor på onsdag denne uken fikk hun SF på 35.5 i uke 34.5 og sa at hun var "snill med målet" og at ultralyd ikke var å stole på. Hva skal jeg tro ?

Jeg har en sønn fra før som var 4550 da han bla født , da 9 dager over tiden, en lang og tøff fødsel med drypp og vakum. Han festet seg ikke i bekkenet og ved ultralyd var han estimert til 4+ står det i journalen min.

Jeg begynner nå i uke 36 og har termin 14. april.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44741-stort-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du kan sikkert regne med at det ikke er noe galt med hverken barnet eller svangerskapet nå som du har blitt målt av flere og attpå til har vært til ultralyd. I.o.m. at du fødte et stort barn forrige gang, må du nesten belage deg på at ditt neste barn blir minst like stort, sansynligvis litt større, siden det er en tendens til at nr. 2 er større enn nr. 1 osv. Hvis dette uroer deg, synes jeg du skal snakke med din lege/jordmor om hvordan du evt. skal forholde deg hvis du går over tiden også denne gangen. En ultralydkontroll mot slutten av svangerskapet, med tanke på vektestrimering, er ikke veldig pålitelig. En sammenligning av SF-målene i de forskjellige svangerskapene kan absolutt gitt et inntrykk av barnets størrelse, men det beste hadde vært om vedkommende som måler deg nå er den samme som har målt deg tidligere. Det er riktig at det er litt variasjoner i de målene som blir gjort, avhengig av vedkommende som måler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44741-stort-barn/#findComment-168738
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...