Gjest bjørnhild Skrevet 17. september 2000 Skrevet 17. september 2000 Etter å ha brukt p-piller i mange år tok det lang tid for jeg endelig ble gravid. Nå er gutten min 5 mnd. gammel, og det er på tide å begynne med prevensjon siden jeg allerede har fått tilbak menstr. Det jeg lurer på er: Vil det på nytt bli vanskelig å bli gravid etter å ha brukt minipillen? Kan du fortelle meg litt om fordeler og ulemper med spiral? Hilsen 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. september 2000 Skrevet 17. september 2000 Jeg kan ikke forstille meg at det kan være pillen som er skyld i at det tok lang tid å bli gravid. Virkningen av den er ute etter kort tid (få dager). Minipillen er enda fortere ute av kroppen. Spiral er meget effektiv som prevensjon (98%), den gir rikelige blødninger. Den beskytter ikke så godt mot svangerskap uten for livmoren. Den kan øke risiko for infeksjon om man får bakterier i seg. Fruktbarheten kommer fort tilbake, når den fjernes. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.