Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er begge i forholdsvis moden alder, det vil si i begynnelsen av 30-årene. Men ingen av oss har noen særlig samboererfaring.

Nå er imidlertid tiden inne. Vi har et godt og solid og nært forhold. Noen som kan bidra med det store samboertipset?

Hva er det viktig å legge vekt på? Hva bør unngås - noen feller vi kan unngå allerede fra starten av slik at dette kan være kimen til et langt og godt samliv?

Stonehead

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44814-samboere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest esprit

Hei!

Jeg har selv bodd med minn mann i fire år. Vi er gift på andre året.

Vi har helt fra begynnelsen prøvd å være veldig bevisste på alt som har med følelser og stemning oss imellom å gjøre.

Prøvd å tenke på at sex livet ikke må bli kjedelig, at vi ikke må ta hverandre for gitt, at vi tar oss godt ut for hverandre og generelt vært veldig bevisste på alt dette.

Men likevel er vi nå oppi en stor krise, hvor vi plutselig oppdager at vi har vokst fra hverandre, og utrolig nok tydeligvis har snakket forbi hverandre selv om vi har trodd vi har skjønt hva den andre har ment.

Vi skal prøve rådgivning nå, men det kan være for sent. Jeg leste i en bok (har lest mange om emnet i det siste...) at man burde gå til rådgiving omtrent før man flyttet sammen. Da ville man få en profesjonell til å uttale seg om de problemer som faktisk kan oppstå. Noe man ikke kan tro vil skje når man flytter sammen...

Jeg ønsker dere lykke til, og håper dere får et lykkelig og langvarig samliv! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44814-samboere/#findComment-169057
Del på andre sider

Gjest Ninana

Hei!

Jeg har selv bodd med minn mann i fire år. Vi er gift på andre året.

Vi har helt fra begynnelsen prøvd å være veldig bevisste på alt som har med følelser og stemning oss imellom å gjøre.

Prøvd å tenke på at sex livet ikke må bli kjedelig, at vi ikke må ta hverandre for gitt, at vi tar oss godt ut for hverandre og generelt vært veldig bevisste på alt dette.

Men likevel er vi nå oppi en stor krise, hvor vi plutselig oppdager at vi har vokst fra hverandre, og utrolig nok tydeligvis har snakket forbi hverandre selv om vi har trodd vi har skjønt hva den andre har ment.

Vi skal prøve rådgivning nå, men det kan være for sent. Jeg leste i en bok (har lest mange om emnet i det siste...) at man burde gå til rådgiving omtrent før man flyttet sammen. Da ville man få en profesjonell til å uttale seg om de problemer som faktisk kan oppstå. Noe man ikke kan tro vil skje når man flytter sammen...

Jeg ønsker dere lykke til, og håper dere får et lykkelig og langvarig samliv! :o)

Mitt beste raad er: gi hverandre rom! Vet de er en klisjè, men.... La den andre gaa ut, ha et eget liv osv.

I tillegg: proev aa fortsette aa gjoere ting SAMMEN utenfor husets fire vegger. Det blir fort til at man tilbringer "dautida" med den man bor med- aa sitte aa slenge i sofaen foran tv'en er jo deilig av og til, men hvis det blir det eneste man gjoer sammen, tror jeg fort det kan bli en dreper for forholdet.

Alt i alt aa ikke gaa oppi hverandre.

Dette er mine synspunkt, men vi er jo-heldigvis- forskjellige. Jeg har vaert samboer i to aar naa, og det gaar bra...av og til.

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44814-samboere/#findComment-169067
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Å flytte sammen er å dele hverdagslivet sammen. Det viktigste er hvordan dere vil takle motstand og uenigheter.

Ytre sett kan dere drøfte om dere vil lage en samboeravtale, som kan fås f.eks. her på internet.

Når det gjelder det indre, trivsel og trygghet og respekt, kan jeg anbefale å samtale om hva dere ønsker og vil ha, og hva dere ikke kan godta av hverandre.

Bruk gjerne artiklene her under DOL, samliv, som jeg har skrevet, om 1. Kjønnsforskjeller, 2. Samliv som varer, 3. kommunikasjon i samliv, 4. Kroppsspråk og samliv. Det er mange tips og råd å hente. Det er mange gode bøker om Samliv på Biblioteket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44814-samboere/#findComment-169291
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...