Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i Sverige og kjöper alltid med meg Tran piller fra Norge. Under graviditetens förste 3 - 4 måneder (er i uke 20 nå) så spiste jeg Tran piller og tok mulitvitamin piller ("For gravide & ammende" kjöpt i Sverige) i tillegg + at jeg tok Betakaroten (fra helsekostbutikk) for å dempe soleksem.

Först for 3 uker siden ble jeg obs på at både multivitamin tablettene mine og tranpillene inneholder A & D vitamin, dvs. at jeg får dobbelt opp av disse. Så da gikk jeg i en svensk helsekost å kjöpte Omega3 fettsyrer uten A & D. Senere så jeg at også mine Betakaroten piller inneholder A vitamin i samme mengd som det mulitvitamin pillene har så det vil si at jeg har fått trippelt opp av A vitamin.. Hvor farlig er dette?

Jeg tok med alle boksene mine til jordmora mi her i Sverige på innskrivningsmötet for at de skulle sjekke om alt jeg tok var ok, og de sa ingenting.. Det burde de vel ha fått med seg, kjenner meg veldig skuffet over det...

Håper dere kan svare meg på dette.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44834-dobbel-dose-d-a-vitamin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror helt klart at du ikke har noe å bekymre deg for med tanke på de relativt store mengdene med A og D vit. som du har fått i deg. Det er slettes ikke uvanlig at gravide drikker både tran og spiser multivitamintabletter uten at jeg noen gang har hørt at barnet har tatt skade av det. Det er riktig at man i senere tid har blitt mer fokusert på fettløselige vitaminer i store doser (sansynligvis mye større enn det du tar) kan ha uheldig effekt. Jeg vil for sikkerhets skyld anbefale deg å holde deg til Omega 3 pluss multivitaminpillene dine.

Vil bare gjøre oppmerksom på at betakaroten ikke lagres i kroppen som A-vitamin, og således ikke skal være skadelig.

Ifølge dr.Flytlie`s bok "Vitaminrevolusjonen", bør gravide ikke overskride 3000 mcg pr.dag (av vanlig fettløselig a-vit), så da kan du jo se på boksene dine hva de inneholder. Tipper du er under denne verdien. 5 ml vanlig tran, inneholder "kun" 500 mcg A-vitamin.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...