Gå til innhold

Lite barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Nysgjerrig i dag

I dag var jeg til kontroll hos jordmoren min. Jeg er nå i uke 37 + 4, og hun målte meg til ca. 31 cm. Alle jeg møter synes det er helt utrolig at jeg har bare ca. 3 uker til termin, da det nesten ikke synes på meg at jeg er gravid. Jeg er 177 lang, og har i løpet av svangerskapet gått ned ca. 10 kg pga. hyperemesis. Forrige svangerskapet var likedan, stort vekttap og liten mage, dog noe større enn nå, men ungen var 4010 gr og 54 cm. Jordmor antydet at jeg nok ikke fikk noe stort barn, og mente en fødselsvekt på max. 3500 gr. var sannsynlig. Nå er jo ikke det så veldig lite, men kan det skje igjen at ungen er noe større enn det? Har kroppsbygning mye å si for hvor stor magen er? Er det store ulikheter på hvordan kvinner bærer barnet inni seg? Selv om jeg er lang og slank, er jeg likevel ganske grovbygd, skal liksom ikke være så "tynn" som jeg er nå (75 kg ).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44862-lite-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppsbygning har helt klart mye å si! Jeg er liten (152 cm) og helt fra tidlig i svangerskap 2 fikk jeg høre at det måtte da minst være to inni der?! Jeg klagde litt til jordmor over det (mest for å høre at magen min var fin! Jeg elsket den!) og hun bare sa at jeg som var så kort hadde ikke noen annen plass "å gjøre av" ungen enn utover. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44862-lite-barn/#findComment-169116
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Siden du har gått ned så mye i vekt og har et SF-mål som ligger helt i nederste område av normalkurven, tviler jeg på at du får et stort barn. En øvet jordmor kan kjenne på magen og vurdere barnets størrelse relativt greit. Hvis hun hadde hatt mistanke om at barnet var i minste laget, ville hun sikkert henvist deg til spesialist for en ultralydvurdering.

Kroppsbygningen kan ha en del å si for hvordan man bærer barnet, men SF-målet kan være ganske høyt selv om magen ser relativt flat ut, noe den ofte gjør på lange kvinner. Små kvinner derimot kan ha et lavt SF-mål og likevel se store ut. Det viktigste når det gjelder SF-målinger er at man ikke ser en avflating eller fall i kurven. Stigningen bør altså være jevn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44862-lite-barn/#findComment-169638
Del på andre sider

Kroppsbygning har helt klart mye å si! Jeg er liten (152 cm) og helt fra tidlig i svangerskap 2 fikk jeg høre at det måtte da minst være to inni der?! Jeg klagde litt til jordmor over det (mest for å høre at magen min var fin! Jeg elsket den!) og hun bare sa at jeg som var så kort hadde ikke noen annen plass "å gjøre av" ungen enn utover. :o)

Jeg har fått høre at noe (alle har sine teorier..)som har betydning for størrelsen på magen er hvor mange fingre du kan legge mellom hofteben og nederste ribbein.

Jeg er 180cm og veier nå 64kg (har gått opp 12kg siden des. og er i 25uke) magen ligger litt over kurven, men ikke mye. Jeg har kort overkropp og lange ben, kun 1 finger får plass mellom hofteben og ribbein, normalen er vel nærmere 4 fingre mellom....

Vi er alle forskjellige både utenpå og inni det viktigste er jo at den lille har det bra!! Og barna til en med liten og en med stor mage har jo ofte samme fødselsvekt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44862-lite-barn/#findComment-171318
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...