Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år og til utredning for ufrivillig barnløshet, og har etter undersøkelser (lap/hyst. UL etc.) fått vite at jeg skal begynne på pergotime. Dette var det legen som opererte (lap/hyst.) som "bestemte".

Alt var fint med livmor og eggledere.

Men gynekologen jeg egentlig går hos (en annen) syntes ikke jeg trenger pergotime. Jeg har imidlertid lange sykluser (45-65 dager), så det var vel derfor den andre legen (som opererte) sa jeg skulle dette.

Denne legen som opererte meg mente også at jeg ikke trengte oppfølging underveis i kuren, men at jeg skal ta blodprøve ei uke etter EL.

Gynekologen jeg går hos sier imidlertid at dersom jeg tar kuren så skal jeg til UL og sjekke på 14. dag i syklus, og bruke prevensjon frem til da.

Spm 1; er det virkelig så stor sjans for overstimulering ved at jeg går på pergotime?

Jeg har alltid hatt denne lengden på syklusene mine. Den ene blodprøven jeg har tatt en gang viste en solid EL. Men jeg hadde den gangen veldig EL smerter som ikke pleier å være like sterke i de fleste syklusene.

Jeg har jo veldig lyst til å gå på denne kuren med pergotime, men lurer nå på om det er dumt.

Spm 2: Jeg fikk mens nå, 3-4 dager etter en avsluttet proverakur. Skal jeg regne det som første dag, eller skal jeg regne den dagen jeg "egentlig" skulle fått mens, dvs 2 dager etter at jeg ble ferdig med proverakuren (dvs dag 28 i syklusen)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44869-forvirret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Glemte noe....

Er det enklere (for meg selv) dersom jeg tar enkel dose (av pergotime) i første syklus istedet for dobbel (som legen sa)?

Og heller gå over til dobbel dose i neste syklus dersom den første ikke var så "sterk" til kroppen?

Det er vanlig å bruke 2 tabletter om gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44869-forvirret/#findComment-169780
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...