Gå til innhold

Angst for søvnapne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var jo uunngåelig at man skulle få angst om dette når det daglig står artikler om at denne sykdommen dør du av etc. :(.
Har ikke noen partner som kan sjekke om jeg slutter å puste om natten, så lurer på om det er en enkel metode å sjekke det på selv?.
Sliter en del med søvnen, særlig at jeg våkner etter ett par timer, har også mye mareritt, mulig dette skyldes angst og ikke søvnapne.

Er vanligvis ikke veldig trøtt om dagen så det er vel ett bra tegn :).

Uansett så blir man engstelig, det siste året har det vært så ufattelig mye i media om søvnapne at det nesten virker som om det er normalen og ikke unntaket. 

Andre her inne som får angst av slike artikler i media?.

Anonymkode: 00989...b09

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/449097-angst-for-s%C3%B8vnapne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jo uunngåelig at man skulle få angst om dette når det daglig står artikler om at denne sykdommen dør du av etc. :(.
Har ikke noen partner som kan sjekke om jeg slutter å puste om natten, så lurer på om det er en enkel metode å sjekke det på selv?.
Sliter en del med søvnen, særlig at jeg våkner etter ett par timer, har også mye mareritt, mulig dette skyldes angst og ikke søvnapne.

Er vanligvis ikke veldig trøtt om dagen så det er vel ett bra tegn :).

Uansett så blir man engstelig, det siste året har det vært så ufattelig mye i media om søvnapne at det nesten virker som om det er normalen og ikke unntaket. 

Andre her inne som får angst av slike artikler i media?.

Anonymkode: 00989...b09

Hvis du er normalvektig og under 50 år så har du ikke søvnapnoe. Er du overvektig og har hodepine når du våkner og mye dagtretthet så kan du få det sjekket med en søvregistrering. Søvnapnoe er ikke farlig i seg selv, det er slitasjen over tid som er uheldig.

Worrisome Plenty

Jeg har sjekket meg for søvnapne. Da jeg er overvektig, og sover mye. Men jeg hadde det ikke. Det er en lett måte å teste det ut på. Jeg fikk med meg ett apparat hjem, som jeg festet følere der sykepleieren hadde merket meg, og så sov jeg, og fikk svar dagen etter. Men måtte vente en stund på å få selve testen.

Grunnen til att jeg var redd for det var att jeg fikk sånne brå oppvåkninger hvor det føltes som jeg ikke fikk. puste. Men det var nok bare hypnic jerks.

Endret av Worrysome plenty

Jeg irriterer meg litt over tabloide nyheter om at du dør av alt mulig. Høyt blodtrykk, høyt kolesterol og søvnapne går igjen. Det framstilles som at disse tingene er akutt dødelige (for å selge flere aviser). Det er helt feil.

Ja, det er risikofaktorer for framtidig sykdom, men ikke akutt farlig i seg selv. Hvis man er bekymret for søvnapne og har grunn til det (f.eks mye snorking, overvekt og søvnighet på dagtid) har man tid til å gjøre de grep som skal til for en sunn livsstil. Ellers er mitt beste råd å slutte og kjøpe VG og Dagbladet.

Endret av issomethingwrong
Blomsterfluen
22 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har sjekket meg for søvnapne. Da jeg er overvektig, og sover mye. Men jeg hadde det ikke. Det er en lett måte å teste det ut på. Jeg fikk med meg ett apparat hjem, som jeg festet følere der sykepleieren hadde merket meg, og så sov jeg, og fikk svar dagen etter. Men måtte vente en stund på å få selve testen.

Grunnen til att jeg var redd for det var att jeg fikk sånne brå oppvåkninger hvor det føltes som jeg ikke fikk. puste. Men det var nok bare hypnic jerks.

jeg har også sånne bråe oppvåkninger der jeg får opplevelsesfølelsen av å ikke få puste. og må gispe etter luft. men jeg har ingen søvnapne og lite snorking.

Annonse

Blomsterfluen
22 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg irriterer meg litt over tabloide nyheter om at du dør av alt mulig. Høyt blodtrykk, høyt kolesterol og søvnapne går igjen. Det framstilles som at disse tingene er akutt dødelige (for å selge flere aviser). Det er helt feil.

Ja, det er risikofaktorer for framtidig sykdom, men ikke akutt farlig i seg selv. Hvis man er bekymret for søvnapne og har grunn til det (f.eks mye snorking, overvekt og søvnighet på dagtid) har man tid til å gjøre de grep som skal til for en sunn livsstil. Ellers er mitt beste råd å slutte og kjøpe VG og Dagbladet.

det er også i en nyhet for noen uker siden, om at "egg er knyttet til tidlig død".

AnonymBruker
På 23.6.2019 den 15.44, Bergogdal skrev:

Hvis du er normalvektig og under 50 år så har du ikke søvnapnoe. Er du overvektig og har hodepine når du våkner og mye dagtretthet så kan du få det sjekket med en søvregistrering. Søvnapnoe er ikke farlig i seg selv, det er slitasjen over tid som er uheldig.

Dette er ikke sant. Mange normalvektige har også søvnapne. For meg med normal BMI og som er 25 år hadde dette vært et farlig råd. 

Anonymkode: bf8cc...ecb

3 timer siden, Blomsterfluen skrev:

det er også i en nyhet for noen uker siden, om at "egg er knyttet til tidlig død".

"Ganske svak sammenheng mellom egg og sykdom

Den viktigste er kanskje at dette er en befolkningsundersøkelse. Den kartlegger livsstilen til folk og sammenligner egg og kolesterol i kosten med sykdom senere i livet. Men studien kan ikke si om det var kostholdet som førte til mer sykdom og død, eller om andre livsstilsfaktorer hadde skylda.

En annen sak er at studien baserer seg på egenrapporterte svar på bare ett tidspunkt. Det gir mulighet for mye usikkerhet: Folk feilrapporter ofte hva de spiser. Og de kan ha endret kostholdet betydelig i løpet av de 17 åra etterpå.

I 2018 kom medisineren og statistikeren John Ioannidis med flengende kritikk av denne typen studier i ernæringsforskningen.

Det er også verdt å merke seg at sammenhengen mellom eggespising og negative helseeffekter var relativt svak. Dermed er det ikke sikkert at eggene har særlig betydning for helsa di i praksis, med mindre du spiser ekstremt mye egg og kolesterol" (https://forskning.no/mat-og-helse-matematikk/ny-studie-mye-egg-koblet-til-hjertesykdom-og-dod/1312283)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke sant. Mange normalvektige har også søvnapne. For meg med normal BMI og som er 25 år hadde dette vært et farlig råd. 

Anonymkode: bf8cc...ecb

Veldig få normalvektige på 25 år har søvnapnoe. Men som med alt annet så finnes det selvfølgelig unntak. Dessuten hvis du er en normalvektig 25 åring uten symptomer så tviler jeg på at de apnoene du har er farlige.

Det meste av det vi bekymrer oss for skjer ikke, men ingen er udødelig. Vi kan ikke bestemme når vi skal dø eller om vi skal dø av apnoe, egg, kreft, flystyrt etc. Vi kan ikke hindre sykdom og ulykker ved å bekymre oss. Det hjelper meg å tenke slik, inspirert av Wilhelmsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...