Gå til innhold

Farlig for gravide?

Anbefalte innlegg

Gjest Halvveis til 40 uker

En kollega av meg sa til meg idag, at det var farlig å småløpe når en er gravid, fordi det kunne gjøre at babyen fikk navlesnora rundt halsen. Stemmer dette? (Jeg mener at Ingrid Kristiansen sprang maratonkonkurranse da ho var over 4 mnd på vei!)

Og, samme kollega sa at også det å strekke seg (opp for å nå noe høyt oppe) kunne gjøre at babyen fikk navlesnora rundt halsen, og ergo var farlig!

Hva sier jordmoren til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44955-farlig-for-gravide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du kan ta det helt med ro. Det din kollega forteller er noe som man trodde fullt og fast på før i tiden, men som man mener i dag å ikke ha holdepunkter for å tro. De gangene barnet får navlesnoren rundt halsen, skyldes det nok mer tilfeldigheter enn at mor har småløpt eller strukket seg. Som en tommelfingerregel pleier man å si at gravide godt kan både trene og være i stor aktivitet så lenge kroppen ikke gir signaler om at noe er ubehagelig eller vondt. Har man komplikasjoner knyttet til svangerskapet, som blødninger, premature rier/kraftige kynnere eller f.eks. høyt blodtrykk, kan man egentlig leve som normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44955-farlig-for-gravide/#findComment-169662
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...