Gjest BSCK Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 I fjor før jul ble jeg laparaskopert for svangerskap utenfor livmoren etter 7.uke. Egget satt i den ene egglederen og ble fjernet i siste liten. Jeg har senere lest at røyking kan føre til svangerskap utenfor livmoren. Dette fordi røyking ødelegger de fine hårene inne i egglederene som skal hjelpe til å transportere egget gjennom egglederen til livmoren. Jeg røyker. Jeg sluttet da jeg fikk vite jeg var gravid. Det har også vært skrevet en artikkel i Aftenposten om emnet røyking og svangerskap utenfor livmoren. Det er altfor lite fokus på dette. Alle sier man skal slutte å røyke når man blir gravid, men hva med akkurat idet man blir gravid? Selve prossessen fra befruktning til egget er trygt i livmoren. Ofte finner man jo ikke ut at man er gravid før det har gått noen uker, kanskje måneder - og da kan man altså stryke med av bukhinnebetennelse dersom det går så lang tid at egglederen sprekker fordi egget sitter fast i egglederen. I en bok om svangerskap leser jeg at man bør slutte å røyke litt før man prøver å bli gravid da dette kan nedsette fruktbarheten, men de sier ingenting om hvorfor. Det jeg nå lurer på, idet jeg stadig prøver å bli gravid, er hvilket stoff i sigaretter er det som hemmer vekst av disse fine hårene som sitter inne i egglederene, hvilken mengde er det snakk om for at hårene blir ødelagt, og er Nicorette også ødeleggende? Jeg prøver nå å slutte og røyke og tygger derfor Nicorette. Jeg vet at jeg ikke skal bruke Nicorette under gravididet. Jeg håper du kan svare meg på dette og dessuten synes jeg det har stor interesse for andre par som forsøker å bli gravide men har et svangerskap utenfor livmoren bak seg. Jeg opplevde det som veldig traumatisk. Jeg blir veldig takknemlig for svar. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45158-svangerskap-utenfor-livmoren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Jeg tror at sammenhang mellom graviditet og røyking er nok så diskutabel og mekanismen kan være vanskelig å forklare. Andre faktorer kan spille en rolle. Man bør anbefale alle kvinner ikke å røke, og det er lurt å starte avvenning før man blir gravid. Nicorette anbefales ikke for gravide fordi man ikke har testet det. For utprøving av de fleste medikamenter gjelder at gravide ikke er forsøkspersoner. Så du ble dessverre nok ikke mye klokere av dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45158-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-171819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.